a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2015/00867

Datum:

28-09-2015

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een uiting op de website http://www.zeelandnet.nl/abonnementen/alles-in-1/upsell-internet voor zover hier wordt gemeld:

“U heeft al internet van Zeelandnet

Stap nu over op Alles-in-1 en kies uw voordeel

Ik heb nu: [button]

Selecteer nu uw huidige abonnement en bekijk uw voordeel”

Vervolgens worden drie abonnementsvormen genoemd, waaronder:

“Premium

€ 57,50 per maand

Alles-in-1

Uw Voordeel:

50% korting of

Gratis Delta Comfort Wijzer

(…)”

 

De klacht

Op de website van adverteerder staat dat bestaande klanten die overstappen naar het ‘alles-in-1 pakket’ recht hebben op 50% korting. Klager is een bestaande klant, maar toen hij wilde overstappen naar het ‘alles-in-1 pakket’ kreeg hij niet de in de uiting vermelde korting van 50%. Naar aanleiding hiervan heeft klager telefonisch contact opgenomen met adverteerder en werd hem meegedeeld dat deze korting slechts geldt voor bestaande klanten die (nog) geen (kabel) televisie van Zeelandnet afnemen.

Het verweer

Klager neemt bij adverteerder kabel (tv basis), internet premium en digitale telefonie als losse diensten af. Hiervoor geldt een opgeteld tarief van € 60,55 per maand. Daarbij heeft de consument een internetsnelheid van 60 mbit/s. Wanneer een bestaande klant die bij adverteerder losse diensten afneemt – zoals klager – zou overstappen naar een vergelijkbaar ‘alles-in-1 pakket’ krijgt hij deze diensten voor € 57,50 per maand en bovendien een hogere internetsnelheid van 100 mbit/s. In augustus 2014 heeft adverteerder klanten die deze diensten los afnemen expliciet gewezen op dit pakketvoordeel. Dit bericht is ook (per e-mail) aan klager gestuurd. In mei 2015 heeft adverteerder nogmaals bij deze klanten benadrukt dat overstappen naar een ‘alles-in-1 pakket’ voordeel oplevert. Adverteerder biedt – net als andere aanbieders – vaak een hoger actievoordeel (welkomstcadeau) aan klanten die nog niet alle digitale producten bij adverteerder afnemen. Bestaande klanten worden door adverteerder beloond door steeds meer waarde toe te voegen aan de door hen afgenomen diensten, zoals bijvoorbeeld hogere internetsnelheden of extra televisie content. Adverteerder heeft getracht om in haar campagne het aanbod voor de klant zo specifiek mogelijk weer te geven. In artikel 1.3 van de actievoorwaarden wordt gewezen op het feit dat de klanten voor wie het actieaanbod geldt persoonlijk door adverteerder worden benaderd en dat het type cadeau afhankelijk is van de diensten die de klant al bij adverteerder afneemt. Adverteerder vindt het vervelend dat klager onduidelijkheid ervaart, maar benadrukt dat er voor hem wel degelijk een voordeel geldt, zowel in prijs als in de geboden dienst. Van handelen in strijd met de Nederlandse Reclame Code (NRC) is volgens adverteerder dan ook geen sprake.

Het oordeel van de Commissie

Uit hetgeen adverteerder naar voren heeft gebracht blijkt dat de kortingsactie slechts geldt voor bestaande klanten die nog niet alle digitale producten afnemen bij adverteerder. Dit brengt met zich dat bestaande klanten die willen overstappen naar het ‘alles-in-1 pakket’ maar die – evenals klager – reeds alle digitale diensten die adverteerder aanbiedt los afnemen, niet in aanmerking komen voor de in de uiting vermelde korting van 50% op het ‘alles-in-1 pakket’. De Commissie is van oordeel dat dit essentiële informatie betreft die voldoende duidelijk uit de uiting zelf had moeten blijken. Onderaan de uiting worden weliswaar een aantal voorwaarden opgesomd, maar de essentiële voorwaarde dat deze aanbieding slechts geldt voor bestaande klanten die nog niet alle digitale producten bij adverteerder afnemen, ontbreekt. Dat onder de opgesomde voorwaarden een link staat met de vermelding: “bekijk de actievoorwaarden” is naar het oordeel van de Commissie onvoldoende om anders te oordelen.

Gelet op voorgaande is in de onderhavige uiting sprake van het te laat verstrekken van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen in de zin van artikel 8.3 aanhef en onder c van de NRC. Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Dat Adverteerder zoals zij heeft aangevoerd, klanten, die losse diensten afnemen, per e-mail heeft gewezen op een ander pakketvoordeel, maakt het oordeel van de Commissie over de uiting niet anders. 

Op grond van het vorenstaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken