a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Status:

Dossiernr:

2016/00207

Datum:

11-04-2016

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uitingen

Uiting 1

Het betreft een radiocommercial van adverteerder waarin wordt gezegd:

V-O: “Ik zit hier met Max Verstappen.”

Max: “Hallo”.

V-O: “Jaja. Omdat Ziggo het allersnelste internet heeft. Handig als je wilt gamen, films wilt downloaden of met het hele gezin tegelijk online wilt.

Max: “En… moet ik nog wat zeggen?

V-O: “Nee joh, hoeft niet.”

Max: “Oké”.

V-O: “Stap nu over op 3x sneller internet van Ziggo alles-in-1 Complete en betaal de eerste 3 maanden slechts € 34,95 per maand tijdens de overstappenweken bij Ziggo.”

Max: “O verstappen, ik snap ‘m.”

V-O: “Ga voor meer snelheid en meld je aan op Ziggo.nl/overstappen.”

Uiting 2

Het betreft een televisiecommercial van adverteerder waarin autocoureur Max Verstappen in beeld verschijnt en waarin wordt gezegd:

V-O: “Bedankt dat je helemaal naar Nederland bent gekomen voor deze spot Max.”

Max: “Oké.”

V-O: “Ziggo heeft echt super snel internet. Handig als je wilt gamen, apps wilt downloaden of met het hele gezin tegelijk online wilt. Stap nu over op 3x sneller dan ADSL internet van Ziggo alles in 1 complete.”

Max: “En moet ik dan, eh…,”

V-O: “Nee joh, jij hoeft niets te doen.”

Max: “Nou mooi.”

V-O: “En betaal de eerste 3 maanden slechts € 34,95 per maand tijdens de overstappenweken bij Ziggo.”

Max: “O verstappen; ik snap ‘m!”

V-O: “Overstappen op meer snelheid? Ga nu naar Ziggo.nl.”

Vervolgens verschijnt groot in beeld de tekst: “MEER snelheid” met het gezicht van Max erdoorheen.

Onder in beeld verschijnt de tekst:

“Alles-in-1 van Ziggo is met maximaal 200 Mbit/s meer dan 3x sneller dan de gemiddelde ADSL verbinding in Nederland in 2014 (bron: Telecompaper Consumer Panel 2014). Na 3 maanden betaal je voor Alles-in-1 Complete de reguliere abonnementsprijs van € 59,95 per maand. Kijk voor meer informatie en de voorwaarden op Ziggo.nl.”

 

De klacht

Ziggo adverteert met 3 keer sneller internet. Volgens klager kan Ziggo vanwege de gebruikte techniek aan consumenten echter maximaal 200 Mbit down en 20 Mbit up leveren. Andere aanbieders leveren volgens klager echter 1000 Mbit up en down.

Met name de radioreclame bevat volgens klager geen disclaimer dat het om een vergelijking met ADSL snelheden gaat.

In de televisiereclame is de disclaimer dusdanig klein en kort in beeld dat deze niet te lezen is, aldus klager.

 

Het verweer

De campagne richt zich op internet via ADSL; het meest gebruikte internet naast kabel. In vergelijking met ADSL kloppen de claims van adverteerder. Zij biedt inmiddels internet snelheden tot 200Mbit/s en dat is meer dan drie maal sneller dan het snelste ADSL. Adverteerder erkent dat voor bepaalde lokale glasvezelaanbieders deze vergelijking niet opgaat en heeft inmiddels al haar reclamecampagnes daarop aangepast. Daarmee wordt volgens adverteerder duidelijk dat het om een vergelijking met ADSL gaat en wordt niet (meer) uitgesloten dat er aanbieders zijn die sneller internet aanbieden. Ook is nogmaals aandacht besteed aan de duidelijkheid en leesbaarheid van de getoonde disclaimers. Adverteerder gaat ervan uit dat zij hiermee de bezwaren van de verschillende klagers heeft weggenomen.

 

Het oordeel van de Commissie

De Commissie vat de klacht aldus op dat klager beide uitingen misleidend acht omdat hierin wordt geadverteerd met 3x sneller internet, terwijl er internetaanbieders zijn die sneller internet kunnen aanbieden dan adverteerder.

Ten aanzien van uiting 1

Naar het oordeel van de Commissie zal de gemiddelde consument na het horen van de radiocommercial denken dat adverteerder ten aanzien van alle internetaanbieders 3x sneller internet biedt. Adverteerder heeft echter erkend dat de vergelijking geldt ten opzichte van aanbieders van ADSL internet (in 2014) in Nederland en dat de claim ‘3x sneller internet’ niet zonder meer geldt ten opzichte van alle internetaanbieders, zoals bepaalde glasvezelaanbieders. De Commissie is van oordeel dat dit essentiële informatie betreft waarop de consument in de uiting attent gemaakt moet worden. Nu de absoluut gestelde claim: ‘3x sneller internet’ in de uiting niet vergezeld gaat van een uitleg waaruit deze informatie blijkt, is sprake van het ontbreken van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen. Omdat deze consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Ten aanzien van uiting 2

De Commissie is van oordeel dat de gemiddelde consument na het zien van de televisiecommercial zal denken dat adverteerder ten aanzien van alle internetaanbieders 3x sneller internet biedt, terwijl dat slechts zo is ten opzichte van aanbieders van ADSL internet in Nederland in 2014. De Commissie is van oordeel dat deze beperking van de claim ‘3x sneller internet’ essentiële informatie betreft waarop de consument op voldoende duidelijke wijze in de uiting zelf attent gemaakt moet worden. De korte mededeling hierover van de voice-over “stap nu over op 3x sneller dan ADSL internet van Ziggo…” kan de gemiddelde consument gemakkelijk ontgaan en biedt daarom niet de gewenste duidelijkheid. Ditzelfde geldt voor de aan het einde van de commercial getoonde disclaimer, nu deze informatie slechts 3 seconden in een zeer klein lettertype onder in beeld wordt weergegeven, zodat de consument niet in staat wordt gesteld om deze informatie tot zich te nemen. Dat in de uiting wordt verwezen naar voorwaarden op de website van adverteerder maakt het oordeel van de Commissie evenmin anders nu deze informatie uit de uiting zelf had moeten blijken.

Blijkens het voorgaande is in deze uiting sprake van het op onduidelijke wijze verstrekken van essentiële informatie, als bedoeld onder c van artikel 8.3 NRC. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Op grond van het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken