a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Status:

Dossiernr:

2016/00410

Datum:

20-06-2016

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een uiting op adverteerders website www.fiber.nl.

Bovenin de uiting staat:         

“Prijsstijgingen? Nooit.

 Met de Vaste Prijs Garantie.

 

Welk pakket u ook kiest..

3 maanden voor nog geen tientje per maand.”

 

Hieronder zijn onder andere de pakketten “Internet” en “All-in-One” afgebeeld met daarbij de vermelding:

“Vanaf € 29,95

 € 9,95 p/mnd”.                                            

 

De klacht

 

Fiber adverteert op haar homepage met internet “voor nog geen tientje per maand” en de mededeling “geen prijsstijgingen”. Bij de prijs is “€ 9,95 per maand” vermeld en is de normale prijs “vanaf € 29,95” doorgestreept. Hierdoor wordt de verwachting gewekt dat € 9,95 per maand de prijs van het abonnement is en dat geen sprake is van een actie. Pas op de bestelpagina wordt in een klein lettertype vermeld dat de prijs na 3 maanden omhoog gaat naar € 29,95. Er is dus wel sprake van prijsverhogingen.

 

Het verweer

 

Het  verweer wordt als volgt samengevat.

 

De bestreden uiting staat niet op zichzelf, maar is onderdeel van de gehele website. In de volledige uiting wordt verschillende malen vermeld dat sprake is van een actietarief. Het is niet mogelijk via de website een pakket te bestellen zonder het volledige aanbod te zien en dus te zien dat de prijs een actietarief betreft. Op dezelfde pagina waarop het tarief wordt genoemd, wordt uitdrukkelijk verwezen naar “meer info”. Daardoor is voor consumenten duidelijk dat er meer relevante informatie is. Bovendien mag worden verondersteld dat de gemiddelde consument die een (voordelig) internetabonnement wil afsluiten op de hoogte is van de gemiddelde prijzen van pakketten met internet, bellen en tv, en daardoor begrijpt dat het niet mogelijk is om voor € 9,95 per maand een dergelijk pakket aan te bieden. De zinsnede “zonder prijsstijging” in de uiting slaat op het normale tarief dat Fiber Nederland hanteert en houdt in dat de consument gegarandeerd geen prijsstijging krijgt tijdens de contractperiode. Dat de vaste prijs garantie betrekking heeft op het reguliere abonnementstarief wordt duidelijk omschreven in de actievoorwaarden, waarmee de klant bij bestelling akkoord dient te gaan.

Het is in de branche zeer gebruikelijk, aldus adverteerder, dat bij het afsluiten van een internetabonnement niet alle relevante feiten in één oogopslag zichtbaar zijn, maar dat een ‘kort onderzoekje’ moet worden gedaan naar onder andere de prijs en de totaalprijs. Ook hebben veel aanbieders ‘eerste-drie-maanden welkomstaanbiedingen’.

In overeenstemming met artikel 8.4 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en Richtlijn 2011/83/EU is het niet mogelijk het abonnement van Fiber Nederland af te sluiten zonder dat de consument onmiddellijk voordat hij de bestelling plaatst en zonder de bestelpagina te moeten verlaten kan zien en lezen dat € 9,95 het actietarief is voor de eerste drie maanden. Rekening houdend met alle kenmerken en omstandigheden, de feitelijke context, de beperkingen van het communicatiemedium, en het publiek waarvoor de uiting is bestemd, is adverteerder van mening dat de uiting niet misleidend is.

 

Het oordeel van de Commissie

 

1. In de uiting op de homepage wordt zonder voorbehoud gesteld “Prijsstijgingen? Nooit. Met de Vaste Prijs Garantie. Welk pakket u ook kiest. Voor nog geen tientje per maand”. Direct hieronder wordt het pakket “Internet” aangeboden met als prijsvermelding:

“ Vanaf € 29,95 € 9,95 p/mnd”. Naar het oordeel van de Commissie kan deze (combinatie van) mededelingen bij de gemiddelde consument de indruk wekken dat voor het betreffende internetabonnement nu de vaste prijs van € 9,95 in plaats van € 29,95 geldt. Vast is komen te staan dat het bedrag van € 9,95 een actietarief betreft, dat slechts geldt voor de eerste drie maanden van het abonnement. Bij het doorklikken naar de bestelpagina wordt duidelijk dat € 29,95 het reguliere (vanaf)tarief van het abonnement is, dat na drie maanden gaat gelden.

 

2. Dat het in de uiting op de homepage genoemde bedrag van € 9,95 een actietarief betreft dat slechts voor de eerste drie maanden van het abonnement geldt en dat het doorgestreepte bedrag van € 29,95 de daarna geldende, reguliere (vanaf)prijs is, betreft essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen. Deze informatie moet daarom op duidelijke en ondubbelzinnige wijze in de uiting worden verstrekt. Naar het oordeel van de Commissie is dat in het onderhavige geval niet gebeurd, waardoor de gemiddelde consument ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. De uiting is daarom misleidend als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

3. Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.  

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken