a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2017/00508

Datum:

23-08-2017

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Radio

De bestreden reclame-uitingen

Het betreft een radiocommercial en een televisiecommercial (tevens te zien op YouTube) die deel uitmaken van een reclamecampagne voor het GO Unlimited-abonnement van adverteerder.

De radiocommercial luidt: “Wij van T-Mobile houden van porn. Nee, niet dat soort porn maar van hashtag skyporn, hashtag foodporn en hashtag musicporn. Kijk maar eens op internet; unlimited ‘moois’ met dat ene woord eraan vast. Dat ‘moois’ willen we, allemaal, snappen we, appen we, beleven we. Dankzij ahum porn dus. Daarom nu bij T-Mobile unlimited data, bellen, alles. Vanaf 35 euro per maand. Check de voorwaarden op T-Mobile.nl.”. 

De televisiecommercial bestaat uit videobeelden in combinatie met bijbehorende teksten, te weten respectievelijk beelden van ijsjes met de tekst #foodporn, beelden van katten met de tekst #catporn, wolkenluchten met #skyporn, beelden van een DJ op een feest met de tekst #musicporn, sporters met de tekst #sportporn, een auto met #carporn, een voetbaltruc met #footballporn, een skateboardactie met #skateporn, een festival met #festivalporn, goudkleurige gympen met #sneakerporn, lang haar met #hairporn en emoji’s met #emojiporn, waarna de commercial eindigt met “Unlimited data, bellen, alles” en de prijs van het aanbod.

 

De klacht

Klager vindt de uitingen zeer ongepast en maatschappelijk ongewenst omdat door een expliciete verwijzing naar porno, pornografie wordt verheerlijkt. Dat het gebruik van “porn” als uiting een maatschappelijk fenomeen is dat in bepaalde groepen in diverse media actief is, betekent nog niet dat adverteerder het op deze wijze moet ‘uitstorten’. Een bedrijf als dat van adverteerder moet deze uitingen niet als volstrekt normaal onder de aandacht van jongeren en kinderen brengen en misbruiken om meer geld te verdienen, met name omdat zij zich met deze campagne richten op kinderen. Zorgvuldigheid ontbreekt in deze campagne, aldus klager.

 

Het verweer

Adverteerder heeft toegelicht dat zij met deze campagne in het kader van 10 jaar hashtag enthousiasme en ongelimiteerd gebruik van (mobiel) internet met het door haar aangeboden product wil uitdragen.

 

De mondelinge behandeling

Adverteerder heeft haar standpunt herhaald en nader toegelicht. Voor zover nodig voor de beslissing wordt in het oordeel ingegaan op hetgeen ter zitting is aangevoerd.

 

Het oordeel van de Commissie

1. Gelet op de klacht dient beoordeeld te worden of de bestreden uitingen in strijd zijn met de goede smaak en/of het fatsoen als bedoeld in artikel 2 Nederlandse Reclame Code (NRC). Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en/of het fatsoen stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van deze criteria. De Commissie beoordeelt in een dergelijk geval of de reclame-uiting de grenzen te buiten gaat van hetgeen volgens huidige maatschappelijke opvattingen toelaatbaar is, waarbij mede rekening wordt gehouden met de wijze waarop de uiting is geopenbaard. Met inachtneming van genoemde terughoudendheid overweegt de Commissie als volgt.

2. De uitingen zijn een aanprijzing van het GO Unlimited-abonnement van T-Mobile met als thema het tienjarig bestaan van hashtags. Dit thema wordt in de televisiecommercial tot uiting gebracht door het gebruik van hashtags zoals onder meer hashtag ‘foodporn’ en hashtag ‘skyporn’ met toepasselijke afbeeldingen over de betreffende onderwerpen zoals respectievelijk ijsjes bij ‘food’ en wolkenluchten bij ‘sky’. Het woord “porn” zal naar het oordeel van de Commissie, op de wijze zoals dat in de bestreden uitingen wordt gebruikt, niet in haar letterlijke betekenis worden opgevat maar als een term om tot uitdrukking te brengen dat iemand de betreffende afbeelding of belevenis bijzonder leuk of mooi vindt en om die reden graag online deelt. Deze betekenis, die afwijkt van zijn oorspronkelijke betekenis, acht de Commissie voldoende bekend. Bovendien wordt in de radiocommercial een duidelijke uitleg over de bedoelde betekenis gegeven en is in de televisiecommercial door de gebruikte beelden duidelijk op welke wijze ‘porn’ in deze context is bedoeld. Ook verder wordt in de uitingen op geen enkele wijze gezinspeeld op (een associatie met) porno in de oorspronkelijke betekenis van het woord.

3. De uiting zal niet door iedereen gewaardeerd worden, maar overschrijdt naar het oordeel van de Commissie niet de grens van hetgeen volgens huidige maatschappelijke opvattingen toelaatbaar moet worden geacht. De uiting is dan ook niet in strijd met artikel 2 NRC.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken