a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Status:

Dossiernr:

2018/00163 - CVB

Datum:

10-04-2018

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Uitnodiging tot aankoop

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uitingen

1. Het betreft een e-mail aan klager afkomstig van norton@secure.norton.com. In de onderwerpregel staat: “Ontdek hoe Norton je bescherming waarborgt via ons wereldwijde netwerk”.

In de e-mail staat (voor zover relevant):

“Norton zorgt dat je beschermd blijft, vandaag en in de toekomst

Wij houden dagelijks de nieuwste bedreigingen in de gaten, zodat jij beschermd blijft.

Beste klant van Norton,

Je online bescherming werkt alleen tegen nieuwe bedreigingen als je beveiliging up-to-date is. Daarom heeft Norton de meest uitgebreide bron van internetbedreigingsinformatie ter wereld.

[…]

Overweeg na het lezen van de nieuwste tips om je Norton-bescherming te verlengen. Je raakt je resterende abonnementstijd niet kwijt en weet zo zeker dat je in de komende maanden beschermd blijft.”

Onder deze tekst is een ‘button’ opgenomen met de tekst

“Nu verlengen”

2. Wanneer men op deze button klikt, komt men op een internetpagina van adverteerder met de volgende tekst: 

“Meld je aan om door te gaan met veilig betalen.

Een Norton-account is vereist om je aankoop te voltooien. Met je Norton-account kun je je aankopen bekijken, je factuurprofiel bijwerken en toegang krijgen tot extra functies.

Kies ‘wachtwoord vergeten?’ als je geen toegang kunt krijgen tot je account. Kies ‘Account maken’ als je nog niet eerder een Norton-account hebt gemaakt.

Op dezelfde pagina staat:

“Aanmelden”, waarbij het e-mailadres van klager is afgebeeld en ruimte om een wachtwoord in te vullen.

Daaronder een button met “Aanmelden” en de tekst: “ik heb het Privacybeleid gelezen en ga hiermee akkoord

Wachtwoord vergeten? Nieuw e-mailadres?”.

 

De klacht

Klager maakt bezwaar tegen de uitingen omdat hierin niet wordt vermeld hoeveel de verlenging van het abonnement kost. Wanneer hij op ‘verlengen’ klikt en naar de internetpagina van adverteerder wordt geleid, wordt er nog steeds geen prijs getoond. Klager vindt dit “dubieus’. Uit ervaring weet hij dat de kosten van verlenging ongeveer drie keer zo hoog zijn als het opnieuw afsluiten van een abonnement. Klager heeft niet verder willen doorklikken omdat hij bang was dat hij dan aan het abonnement vast zou zitten.

 

Het oordeel van de Commissie

In de e-mail worden de voordelen van verlenging van de Norton-bescherming tegen virussen uitgelegd en wordt klager uitgenodigd (door de button “Nu Verlengen”) om zijn abonnement te verlengen. Nu de uiting een ‘bestelmechanisme’ bevat (te weten de mogelijkheid om het product te kopen door middel van de button “Nu verlengen”) is sprake van een uitnodiging tot aankoop.

In artikel 8.4 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) staat dat “indien de uitnodiging tot aankoop in reclame verband houdt met een overeenkomst op afstand of buiten de verkoopruimte, […] op duidelijke en begrijpelijke wijze de volgende essentiële informatie verstrekt moet worden:
[…]

i.   de totale prijs van de zaken of diensten, met inbegrip van alle belastingen, of, als door de aard van de zaak of de dienst de prijs redelijkerwijs niet vooraf kan worden berekend, de manier waarop de prijs moet worden berekend, en, in voorkomend geval, alle extra vracht-, leverings- of portokosten en eventuele andere kosten of, indien deze kosten redelijkerwijs niet vooraf kunnen worden berekend, het feit dat er eventueel dergelijke extra kosten verschuldigd kunnen zijn. In het geval van een overeenkomst voor onbepaalde duur of een overeenkomst die een abonnement inhoudt, omvat de totale prijs de totale kosten per factureringsperiode. Indien voor een dergelijke overeenkomst een vast tarief van toepassing is, omvat de totale prijs ook de totale maandelijkse kosten. Indien de totale kosten niet redelijkerwijze vooraf kunnen worden berekend, wordt de manier waarop de prijs moet worden berekend, medegedeeld.”  
In de onderhavige e-mail, en op de webpagina waar men komt nadat men “Nu verlengen” heeft aangeklikt, wordt in het geheel geen prijs vermeld. Om die reden acht de Commissie de uitingen in strijd met artikel 8.4 NRC onder i.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 8.4 i NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Tegen deze uitspraak was beroep ingesteld, doch adverteerder heeft het beroep ingetrokken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken