a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2024/00092

Datum:

09-04-2024

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een uiting op de website van KPN over het afsluiten van een sim-only-abonnement. Op de betreffende webpagina staat een kader met veelgestelde vragen. Hier staat het volgende (voor zover voor de klacht relevant):

“Is onbeperkte data echt onbeperkt?

Ja. Per dag kun je zo veel internet gebruiken in Nederland als je nodig hebt. Verbruik je meer dan 20GB in 1 dag? Dan kun je zo vaak je wilt 2GB extra activeren via sms of MijnKPN om weer op volle snelheid te internetten. Zo kom je nooit zonder data te zitten.”

 

Samenvatting van de klacht

Klager vindt dat ten onrechte wordt gesproken over onbeperkte data. Als er meer data dan 20GB worden gebruikt, moet er data worden bijgekocht of wordt de internetsnelheid verminderd.

 

Samenvatting van het verweer

De klacht betreft een reclame over de mobiele dienst en dan in het bijzonder het Unlimited abonnement. De gehanteerde tarieven voor mobiele abonnementen (bijlage 1 bij het verweer) zijn op de website eenvoudig te raadplegen. Bij het Unlimited abonnement staat uitgelegd dat een klant kosteloos en onbeperkt kan opwaarderen als de dagbundel van 20GB volledig is verbruikt. Als de klant de dagbundel van 20GB heeft verbruikt en kosteloos heeft opgewaardeerd dan wordt de internetsnelheid verhoogd naar de maximale snelheid. Dit blijkt ook de schermafbeelding die klager bij de klacht heeft gevoegd. Het onbeperkt aanvullen kan via SMS of via de eigen digitale MijnKPN omgeving. Er is dus sprake van onbeperkte data. Zonder financiële restricties of andere kosten voor de klant en met volledig behoud van de maximale internetsnelheid.  

 

Het oordeel van de voorzitter

De klacht is gericht tegen een reclame-uiting waarin in het kader met ‘veelgestelde vragen’ wordt toegelicht dat bij het aangeprezen abonnement sprake is van onbeperkte data. Feitelijk kan men volgens deze toelichting “20GB in 1 dag” verbruiken waarna men, zo vaak als gewenst, opnieuw 2 GB extra data kan activeren via sms of MijnKPN. Niet duidelijk is waarop klager zijn stelling baseert dat na die handeling de internetsnelheid wordt verminderd en dat men voor de verdere data moet betalen. Adverteerder heeft daarentegen gemotiveerd en onder verwijzing naar het tarievenoverzicht dat is meegestuurd bij het verweer gesteld dat een klant kosteloos en onbeperkt kan opwaarderen als de dagbundel van 20GB volledig is verbruikt waarna de internetsnelheid (weer) wordt verhoogd naar de maximale snelheid. Uitgaande hiervan kent het aanbod geen relevante beperkingen en kan dit aanbod daarom worden aangeduid als “onbeperkt”. Gelet op het voorgaande, beslist de voorzitter als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter

De voorzitter wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken