a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Status:

Dossiernr:

2017/00379

Datum:

03-07-2017

Uitspraak:

VT voor zover nodig

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding Beschikbaarheid

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de aanbieding van het product Karvan Cévitam siroop smaak Cranberry op de productpagina van adverteerders website www.ah.nl.

 

De klacht

Toen klager op internet zocht naar de verkrijgbaarheid van Karvan Cévitam smaak Cranberry verscheen als zoekresultaat Albert Heijn. In de Albert Heijn winkel in zijn woonplaats en in verschillende vestigingen in de buurt bleek het product echter niet verkrijgbaar te zijn. Volgens een winkelmedewerker, die telefonisch heeft geïnformeerd, zou de siroop met cranberry-smaak wel in de vestiging van Albert Heijn in Zutphen aanwezig zijn, maar toen klager in die winkel kwam bleek dat toch niet het geval te zijn. Hem werd meegedeeld dat dit product al geruime tijd niet meer in de schappen staat. Klager begreep uit informatie in de winkel in zijn woonplaats dat indien hij Karvan Cévitam Cranberry online bij Albert Heijn zou bestellen, aan het eind van het bestelproces zou worden meegedeeld dat dit product niet meer verkrijgbaar is. Dit vindt klager echter te laat.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

Op het moment dat een product uit het assortiment van Albert Heijn verdwijnt, is dit product niet meer te vinden via de zoekfunctie op ah.nl. Dit geldt ook voor het product Karvan Cévitam Cranberry. De link naar de betreffende pagina verschijnt echter nog wel bij Google wanneer wordt gezocht op de naam van het product, omdat deze productpagina ooit door Google is geïndexeerd. Albert Heijn is van mening dat duidelijk moet zijn dat het product online niet meer besteld kan worden wanneer de consument via Google op de betreffende link klikt en wordt doorgeleid naar de site van Albert Heijn. Daarom zal Albert Heijn maatregelen treffen om ervoor te zorgen dat op de betreffende pagina waarnaar wordt doorgeklikt de melding zal verschijnen dat het product niet meer online bestelbaar is. Albert Heijn zegt toe zich ervoor in te spannen om dit zo spoedig mogelijk aan te passen.

 

Het oordeel van de voorzitter

Klager is via een zoekopdracht op Google naar het product Karvan Cévitam siroop smaak Cranberry terecht gekomen op de productpagina van Albert Heijn. Vast staat dat Albert Heijn dit product niet (meer) verkoopt. De Commissie begrijpt de klacht zo dat volgens klager op de website van Albert Heijn onvoldoende duidelijk wordt gemaakt dat dit product bij Albert Heijn niet verkrijgbaar is. Albert Heijn heeft erkend dat deze duidelijkheid nodig is en heeft toegezegd op de pagina waarnaar wordt doorgelinkt de nodige aanpassingen aan te brengen.

Nu op de bestreden productpagina van Albert Heijn niet wordt vermeld dat het product Karvan Cévitam Cranberry niet verkrijgbaar is, is de voorzitter van oordeel dat deze uiting voor de gemiddelde consument onduidelijk is ten aanzien van de beschikbaarheid van het product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en om die reden oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. In de toezegging van Albert Heijn om de uiting aan te passen, ziet de voorzitter aanleiding de aanbeveling te doen voor zover nog nodig.

 

De beslissing van de voorzitter
 

De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder voor zover nodig aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken