a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Status:

Dossiernr:

2023/00272

Datum:

01-08-2023

Uitspraak:

RCC Aanbeveling (voor zover nodig)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een reclamefolder van Lidl waarin een op 15 mei 2023 beginnende actie staat. In deze uiting staat, voor zover hier van belang:

“Exclusieve kortingen met LIDL Plus
Vanaf maandag 15 mei
Download de Lidl Plus-app.”

Bij deze teksten staat het logo van Lidl Plus alsmede een QR-code voor de Lidl Plus app afgebeeld. Op de pagina worden diverse (actie)producten aangeprezen, zoals een ‘Witte baguette’ en ‘Rucola-slamelange’ met daarbij een doorgestreepte prijs en een actieprijs (geplaatst in een geel kader).

 

Samenvatting van de klacht

Volgens klager wordt, zowel in de winkel als op het internet en in de Lidl app, de indruk gewekt dat indien je de app laat scannen bij de kassa, de klant (extra) korting ontvangt bij bepaalde actieproducten. Het is volgens klager onduidelijk dat, om gebruik te kunnen maken van de actieprijs, eerst nog per artikel kortingscoupons in de app moeten worden geactiveerd. De korting wordt niet automatisch verrekend, zoals bij veel winkels die gebruikmaken van een app wel het geval is. Klager voert als voorbeeld de ‘witte baguette’ aan, waarbij je als consument verwacht dat als je de Lidl Plus app scant bij het afrekenen, je de actieprijs van € 0,49 betaalt. Er wordt echter € 0,69 in rekening gebracht, aangezien volgens klager niet (duidelijk) wordt gecommuniceerd dat je, om in aanmerking te komen voor de actieprijs, de betreffende kortingscoupon apart moet activeren in de app.

Ook is het klager niet duidelijk waarom er in tegenstelling tot andere winkels die ook gebruikmaken van een app, drie stappen ondernomen moeten worden om de prijs te betalen waarmee wordt geadverteerd, terwijl voor de overige artikelen uit de folder het scannen van de app niet nodig is.

 

De samenvatting van het verweer

Adverteerder maakt gebruik van een mobiele ‘Lidl Plus-app’. Deze app kunnen consumenten onder meer gebruiken om te profiteren van diverse aanbiedingen en diensten. Indien consumenten gebruikmaken van de app, ontvangen zij automatisch een digitale klantenkaart van Lidl. Zodra consumenten deze digitale klantenkaart scannen, kunnen zij profiteren van aanbiedingsacties en ook sparen voor gratis producten. Consumenten die gebruikmaken van de Lidl Plus app ontvangen hierin kortingscoupons, die zij kunnen activeren en vervolgens kunnen gebruiken om korting te krijgen op bepaalde producten. In verschillende reclame-uitingen van Lidl, waaronder de wekelijkse reclamefolders, adverteert Lidl met exclusieve kortingen die enkel beschikbaar worden gesteld aan gebruikers van de Lidl Plus-app. Deze exclusieve advertenties zijn te herkennen aan de donkerblauwe en gele kleurcombinaties, en het logo van de Lidl Plus-app.

Volgens Lidl is geen sprake van misleiding in de zin van artikel 8.2 onder d van de Nederlandse Reclame Code (hierna ook: NRC). Alvorens een consument de Lidl Plus-app kan gebruiken, dient hij/zij akkoord te gaan met de algemene voorwaarden die op het gebruik van de app van toepassing zijn. In deze algemene voorwaarden wordt onder meer het gebruik van de app uitgelegd. Adverteerder verwijst naar een specifieke zinsnede in artikel 4.2.3 van de algemene voorwaarden, te weten: “Coupons in de Lidl Plus App worden alleen verzilverd tijdens het afrekenen als u deze van tevoren in de app hebt geactiveerd onder: “kortingscoupons”.”

Ook op de website van Lidl Plus worden consumenten op meerdere manieren geconfronteerd met de werkwijze van de Lidl Plus app en de kortingscoupons. Op de hoofdpagina staat meer informatie en ook onder het tabblad “Hoe werkt Lidl Plus?”.

Een consument die ervoor kiest om Lidl Plus te gebruiken, is vanaf het moment dat hij/zij de app heeft gedownload, en de informatie die aan hem/haar is voorgelegd tot zich heeft genomen, bekend met het gebruik van de Lidl Plus-app, inclusief de kortingscoupons. Op het moment dat een consument een van de filialen van Lidl betreedt, wordt hij/zij wederom meerdere malen geattendeerd op het activeren van de kortingscoupons. Onder meer bij binnenkomst, bij de kassa en op het moment dat wordt afgerekend.

Hoewel strikt genomen de informatie in de algemene voorwaarden van de Lidl Plus-app omtrent het activeren van de kortingscoupons zou moeten volstaan, tracht Lidl op meerdere manieren consumenten te informeren dat zij hun kortingscoupon moeten activeren alvorens gebruik te kunnen maken van de (exclusieve) kortingen. De Lidl Plus-app is vier jaar actief en Lidl investeert nog steeds in het informeren van consumenten over het gebruik van de app. Desalniettemin wil Lidl er ook op vertrouwen dat consumenten inmiddels bekend zijn met het gebruik van de app en het activeren van de kortingscoupons. Gebruikmaken van een concept zoals het verzilveren van coupons is immers een concept dat veelvuldig wordt gebruikt door bedrijven, om zo consumenten te laten profiteren van verschillende acties en aanbiedingen. Dat hiervoor enige actie vanuit de consument wordt verlangd doet niet af aan de toegankelijkheid van de aanbiedingen en/of kortingen, laat staat dat dit hierdoor misleidend zou zijn.

Adverteerder voert voorts aan dat de consument geen kortingsacties misloopt of anderszins wordt gedupeerd door het gebruik van kortingscoupons. In de reclamefolder worden verschillende producten afgeprijsd aangeboden en daarnaast wordt de mogelijkheid geboden om van nog meer korting (exclusieve kortingsacties) te profiteren. Hiervoor dient de consument wel gebruik te maken van de Lidl Plus-app conform de daarbij behorende gebruiksregels (die volgen uit de algemene voorwaarden).

Op het moment dat de consument de app opent, wordt hij/zij direct gewezen op het gebruik hiervan. De stappen die de consument hiervoor moet nemen zijn als volgt: 1) de Lidl Plus-app openen, 2) de gewenste kortingscoupon(s) aanklikken en activeren en 3) de digitale klantenkaart scannen. Zoals gebruikelijk bij coupons dien je deze als consument eerst te verzilveren alvorens je hiervan kan profiteren. Dat andere retailers kortingsacties mogelijk anders insteken, doet aan het voorgaande niet af.

Adverteerder is van mening dat geen sprake is van misleiding, nu zij probeert haar Lidl Plus-app gebruikers zo goed mogelijk te informeren over het gebruik hiervan. Desalniettemin heeft adverteerder intern besproken wat zij nóg meer zou kunnen doen om consumenten te informeren over het gebruik van de kortingscoupons. In de toekomst zal ook in de reclamefolders, op de pagina van de exclusieve aanbiedingen, informatie worden getoond over de kortingscoupons. Ook op de hoofdpagina van de app heeft adverteerder een (extra) attentie opgenomen.

 

Het oordeel van de Commissie

1.  Kern van de klacht is dat uit de bestreden uiting onvoldoende duidelijk blijkt dat naast het downloaden van de ‘Lidl Plus-app’ ook het activeren van een kortingscoupon in deze app vereist is om gebruik te kunnen maken van de ‘exclusieve kortingen met Lidl Plus’ en de aanbiedingen die in de bestreden uiting worden aangeprezen. De Commissie overweegt hierover als volgt.

2.  De Commissie stelt voorop dat haar beoordeling is beperkt tot de door klager overgelegde reclame-uiting, zoals genoemd onder het kopje ‘de bestreden uiting’. De Commissie toetst of deze uiting aan de Nederlandse Reclame Code (hierna: NRC) voldoet. In de bestreden uiting, te weten een pagina uit de reclamefolder van adverteerder, staat: “Exclusieve kortingen met Lidl Plus”. Bij deze tekst staat het logo van Lidl Plus afgebeeld alsmede een QR-code met daarbij de tekst: “Download de Lidl Plus-app”. Verder worden diverse producten aangeprezen met daarbij een doorgestreepte prijs en een (nieuwe) actieprijs in een geel vlak. Deze mededelingen zijn zonder enig voorbehoud gedaan. De Commissie is van oordeel dat uit de uiting en bewoordingen voor de consument niet blijkt dat voor het in aanmerking komen van deze ‘exclusieve kortingen’ in de app een kortingscoupon moet worden geactiveerd. De gemiddelde consument zal door de mededelingen verwachten dat hij door gebruik te maken van de Lidl Plus-app direct al gebruik kan maken van de ‘exclusieve kortingen’. Dit blijkt echter niet het geval. Nu deze informatie ontbreekt is de Commissie van oordeel dat in de bestreden uiting onduidelijke informatie is verstrekt over het bestaan van een specifiek prijsvoordeel, als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Dat de consument elders wel wordt geïnformeerd over de voorwaarde van het activeren van kortingscoupons doet aan dit oordeel niet af. De bestreden reclame-uiting wekt immers de indruk dat in dit geval kan worden volstaan met het gebruik van de Lidl Plus app om de genoemde kortingen te krijgen.

3.  In de opmerking van adverteerder dat zij in de toekomst in de reclamefolder op de pagina van de ‘exclusieve kortingen’, aan de consument informatie zal tonen over het gebruik van de kortingscoupons in de Lidl Plus-app, ziet de Commissie aanleiding de aanbeveling te doen ‘voor zover nodig’.  

4.  Op grond van het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing van de Commissie

De Commissie acht de bestreden uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder, voor zover nog nodig, aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken