De bestreden reclame-uiting
Het betreft de actiesticker op de verpakking van een pakje Botergoud Grasboter.
Op de sticker staat: ”Nu € 1 retour via bank of giro
actiecode (…)
Kijk op botergoud.nl voor de uitleg van de actie en voorwaarden”.
De klacht
De sticker wekt de indruk dat op ieder pakje Botergoud Grasboter € 1 wordt gerestitueerd. Daarom heeft klager vier pakjes boter gekocht. Uit de actievoorwaarden op de website, die klager niet in de winkel kon raadplegen, blijkt dat slechts eenmaal € 1 wordt gerestitueerd.
Het verweer
Het is gebruikelijk dat voor de volledige actievoorwaarden naar een website wordt verwezen, omdat het vrijwel onmogelijk is de complete uitleg van de actie en de inhoud van de actievoorwaarden op een actieproduct zelf te vermelden. Consumenten kunnen regelmatig profiteren van acties waarbij terugbetaling van (een deel van) het aankoopbedrag beperkt is (tot maximaal één per huishouden). Desalniettemin zal adverteerder in het vervolg een dergelijke voorwaarde tevens op de verpakking vermelden.
Het oordeel van de Commissie
Vast is komen te staan dat de actie “Nu € 1 retour” beperkt is tot terugbetaling van maximaal € 1 per adres. Naar het oordeel van de Commissie had deze beperking reeds op de actiesticker vermeld moeten worden, nu het essentiële informatie betreft waarover de consument had moeten worden geïnformeerd. Adverteerder kan er niet mee volstaan de consument die zich in een winkel bevindt voor deze informatie uitsluitend naar internet te verwijzen. Van de gemiddelde consument kan immers niet worden verwacht dat hij in een winkel via internet alle actievoorwaarden raadpleegt.
Blijkens het voorgaande is sprake van een omissie als bedoeld in artikel 8.3 onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de uiting de gemiddelde consument er bovendien toe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De Commissie heeft er kennis van genomen dat adverteerder in het vervolg een dergelijke voorwaarde op de verpakking zal vermelden. Dit kan evenwel niet tot een andere beslissing leiden.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.