a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2011/00889

Datum:

28-11-2011

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de actiesticker op de verpakking van een pakje Botergoud Grasboter.

Op de sticker staat: ”Nu € 1 retour via bank of giro

                                   actiecode (…)

                                   Kijk op botergoud.nl voor de uitleg van de actie en voorwaarden”.

 

De klacht

 

De sticker wekt de indruk dat op ieder pakje Botergoud Grasboter € 1 wordt gerestitueerd. Daarom heeft klager vier pakjes boter gekocht. Uit de actievoorwaarden op de website, die klager niet in de winkel kon raadplegen, blijkt dat slechts eenmaal € 1 wordt gerestitueerd.

 

Het verweer

 

Het is gebruikelijk dat voor de volledige actievoorwaarden naar een website wordt verwezen, omdat het vrijwel onmogelijk is de complete uitleg van de actie en de inhoud van de actievoorwaarden op een actieproduct zelf te vermelden. Consumenten kunnen regelmatig profiteren van acties waarbij terugbetaling van (een deel van) het aankoopbedrag beperkt is (tot maximaal één per huishouden). Desalniettemin zal adverteerder in het vervolg een dergelijke voorwaarde tevens op de verpakking vermelden.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Vast is komen te staan dat de actie “Nu € 1 retour” beperkt is tot terugbetaling van maximaal € 1 per adres. Naar het oordeel van de Commissie had deze beperking reeds op de actiesticker vermeld moeten worden, nu het essentiële informatie betreft waarover de consument had moeten worden geïnformeerd. Adverteerder kan er niet mee volstaan de consument die zich in een winkel bevindt voor deze informatie uitsluitend naar internet te verwijzen. Van de gemiddelde consument kan immers niet worden verwacht dat hij in een winkel via internet alle actievoorwaarden raadpleegt.

 

Blijkens het voorgaande is sprake van een omissie als bedoeld in artikel 8.3 onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de uiting de gemiddelde consument er bovendien toe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De Commissie heeft er kennis van genomen dat adverteerder in het vervolg een dergelijke voorwaarde op de verpakking zal vermelden. Dit kan evenwel niet tot een andere beslissing leiden.

 

De beslissing

 

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken