De bestreden reclame-uiting
Het betreft reclame via internet waarbij “Euroknallers” van McDonald´s worden aangeprezen via:
1. de website www.mcdonalds.nl voor zover het betreft de aanbieding met betrekking tot de Euroknallers;
2. een televisiecommercial over de Euroknallers waaronder de McKroket, aangeboden voor het bedrag van €1,50;
3. billboardreclame van de Euroknallers.
De klacht
Klager stelt, kort samengevat, dat de term “Euroknallers” suggereert dat de betreffende producten 1 of 2 euro’s kosten. Het presenteren van de McKroket voor een bedrag van €1,50 is daarom misleidend.
Het verweer
Adverteerder heeft verweer gevoerd. Op het verweer zal hierna, voor zoveel nodig, worden ingegaan.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is van oordeel dat de Commissie de klacht zal afwijzen. Hij overweegt daartoe het volgende:
Ongeacht de associatie die de term “Euroknaller” zou kunnen oproepen, staat het de adverteerder vrij om de prijs van elk afzonderlijk product te bepalen. Nu de adverteerder in de televisiecommercial en op internet, alsmede kennelijk ook op de billboardreclame duidelijk melding maakt van de prijs van de McKroket, is er geen sprake van misleiding. Duidelijk is immers dat de prijs van dit product, ondanks de naam “Euroknaller”, €1,50 bedraagt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.