De bestreden reclame-uiting
Het betreft de verpakking van “Hero B’tween” “Hazelnoot Repen”.
Daarop staat onder meer:
“Spaar mee &
WIN
Zie de actiecode
aan de binnenzijde
van de actieverpakking”.
De klacht
In de verpakking is geen actiecode meer vermeld. Hero vermeldt op de verpakking een actie die niet meer bestaat. Blijkens de reactie op de door klager bij Hero ingediende klacht is de actie afgelopen, maar zijn de verpakkingen nog niet op.
Het verweer
Adverteerder heeft onder meer het volgende meegedeeld.
De actie is op 31 december 2011 geëindigd. Alle wikkels zijn inmiddels vervangen, maar kennelijk heeft klager toch nog een oude verpakking aangetroffen.
Van strijd met de Nederlandse Reclame Code (NRC) is geen sprake. In de bij het verweer overgelegde voorwaarden, indertijd te lezen op internet, is vermeld dat de actieperiode eindigt op 31 december 2011.
Het oordeel van de Commissie
Uit de verpakking valt niet op te maken dat de actie “Spaar mee & WIN” eindigt op 31 december 2011, terwijl de mogelijkheid om deel te nemen aan de actie van belang kan zijn voor de beslissing om Hero B’tween te kopen. Gelet hierop is er sprake van een verborgen houden van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen als bedoeld in artikel 8.3 onder c NRC. Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te