a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Vrije tijd, amusement, cultuur en sport

Dossiernr:

2009/00003

Datum:

12-02-2009

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Vrije tijd, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Brievenbus

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een aan klager verzonden brief met als bijlage de “Club Med Lifestyle”.

In de brief staat onder meer:

”Voor liefhebbers van de wintersport hebben wij een super aan­bie­ding. Deze winter is uw arrangement nóg meer inclusief: u boekt uw ski-, langlauf- of snowboardmateriaal

er namelijk gratis bij! (…)

Boek bovenstaande aanbiedingen vóór 30 november en profiteer! Meer informatie hierover vindt u op www.clubmed.nl (…)”.

 

De klacht

In de brief staat dat het skimateriaal gratis is. Voor de door klager geboekte bestem-ming (Cervinia) bleek deze aanbieding echter niet te gelden. Nu in de brief geen mel-ding wordt gemaakt van uitzonderingen, is sprake van misleidende reclame.

Het verweer

In de brief wordt verwezen naar de website van adverteerder. Op die website staat voor welke vertrekdata en voor welke bestemmingen de actie geldig was.

Het oordeel van de Commissie

In de brief staat zonder beperking dat men bij het boeken van een winter­sportar­ran­ge­ment bij adverteerder gratis het ski-, langlauf- of snowboardmateriaal kan bijboeken. De gemiddelde consument zal naar het oordeel van de Commissie daardoor menen dat het aanbod voor alle wintersportarran­gementen van adverteerder geldt. Vaststaat echter dat, zoals uit de website van adverteerder blijkt, de aanbie­ding slechts geldt voor bepaal­de vertrekdata en be­stem­mingen. De infor­matie op de website van adverteerder neemt de on­juiste in­druk die blijkens het voorgaande door de brief wordt gewekt onvoldoende weg. Uit de brief blijkt immers niet dat er beperkende voorwaarden gelden en dat men op de website moet controleren voor welke data en bestemmingen de aanbieding geldt. Er wordt slechts voor “meer informatie” naar die website ver­wezen. Overigens merkt de Commissie op dat nog niet iedereen over internet beschikt.

 

Adverteerder heeft blijkens het voorgaande geen duidelijke infor­matie verstrekt over het bestaan van een specifiek prijsvoordeel als bedoeld onder d van artikel 8.2 Neder­landse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de ge­middelde consu­ment hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een trans-actie te ne­men, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken