De bestreden reclame-uiting
Het betreft een aan klager verzonden brief met als bijlage de “Club Med Lifestyle”.
In de brief staat onder meer:
”Voor liefhebbers van de wintersport hebben wij een super aanbieding. Deze winter is uw arrangement nóg meer inclusief: u boekt uw ski-, langlauf- of snowboardmateriaal
er namelijk gratis bij! (…)
Boek bovenstaande aanbiedingen vóór 30 november en profiteer! Meer informatie hierover vindt u op www.clubmed.nl (…)”.
De klacht
In de brief staat dat het skimateriaal gratis is. Voor de door klager geboekte bestem-ming (Cervinia) bleek deze aanbieding echter niet te gelden. Nu in de brief geen mel-ding wordt gemaakt van uitzonderingen, is sprake van misleidende reclame.
Het verweer
In de brief wordt verwezen naar de website van adverteerder. Op die website staat voor welke vertrekdata en voor welke bestemmingen de actie geldig was.
Het oordeel van de Commissie
In de brief staat zonder beperking dat men bij het boeken van een wintersportarrangement bij adverteerder gratis het ski-, langlauf- of snowboardmateriaal kan bijboeken. De gemiddelde consument zal naar het oordeel van de Commissie daardoor menen dat het aanbod voor alle wintersportarrangementen van adverteerder geldt. Vaststaat echter dat, zoals uit de website van adverteerder blijkt, de aanbieding slechts geldt voor bepaalde vertrekdata en bestemmingen. De informatie op de website van adverteerder neemt de onjuiste indruk die blijkens het voorgaande door de brief wordt gewekt onvoldoende weg. Uit de brief blijkt immers niet dat er beperkende voorwaarden gelden en dat men op de website moet controleren voor welke data en bestemmingen de aanbieding geldt. Er wordt slechts voor “meer informatie” naar die website verwezen. Overigens merkt de Commissie op dat nog niet iedereen over internet beschikt.
Adverteerder heeft blijkens het voorgaande geen duidelijke informatie verstrekt over het bestaan van een specifiek prijsvoordeel als bedoeld onder d van artikel 8.2 Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een trans-actie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.