a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Vrije tijd, amusement, cultuur en sport

Dossiernr:

2009/00148

Datum:

31-03-2009

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Vrije tijd, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden reclame-uitingen

 

Het betreft de advertentie waarin onder het kopje “Gratis Eredivisie Live” voor € 1,99 de dvd “Eredivisie, de hoogtepunten” wordt aangeprezen. Daarbij is de dvd afgebeeld, waarop staat: “€1,99 + 2 maanden GRATIS Eredivisie Live”.

 

De klacht

 

Bij de dvd bleek een actiecode te zitten die men via internet moet activeren. Als men daarbij niet goed oplet, sluit men een abonnement af voor een jaar à € 10,- per maand, tot wederopzegging. Het is misleidend dat de actievoorwaarden niet op de verpakking staan. Als klager dit zou hebben geweten, zou hij de dvd niet hebben gekocht.

  

Het verweer

 

Bij aankoop van de dvd heeft men de mogelijkheid om 2 maanden gratis Eredivisie Live te kijken. Daarvoor dient men zich met behulp van een actiecode telefonisch of via internet aan te melden. Eredivisie Live is een digitale televisiezender en voor digitale televisie heeft men, afgezien van een televisie, een decoder en een abonnement nodig. Het abonnement wordt niet rechtreeks bij Eredivisie Live afgesloten, maar bij een distributeur van digitale televisie. Het is juist dat dit na de actieperiode doorloopt, tenzij men het opzegt. Bij een aantal distributeurs van Eredivisie Live wordt het abonnement aan het eind van de actieperiode automatisch stopgezet. Om te voorkomen dat men na de actieperiode wordt geconfronteerd met een ongewenst abonnement, wordt men op drie verschillende manieren geattendeerd op het (kosteloos) moeten opzeggen van het abonnement, indien men geen betaald abonnement op Eredivisie Live wil hebben. Men ontvangt een brief van de distributeur, tevens welkomstbrief van Eredivisie Live, waarin wordt gewezen op het kunnen c.q. moeten opzeggen van het abonnement na de actieperiode. Ook ontvangt men een herinnering van Eredivisie Live, waarin staat dat men het abonnement moet opzeggen als men dit niet wil continueren. In de verpakking van de dvd zit een actiecode. Op de achterzijde daarvan en op adverteerders website wordt men geïnformeerd over de voorwaarden van de actie, zodat men, voor men zich met behulp van de actiecode aanmeldt, weet dat het abonnement moet worden opgezegd, indien men dit niet na de actieperiode wil voortzetten. Vanwege de beperkte ruimte die daarvoor op de verpakking beschikbaar is, wordt men langs diverse andere wegen over de voorwaarden geïnformeerd.

Gelet op het vorenstaande is van misleiding geen sprake.

 

Mondelinge behandeling

 

Namens adverteerder is de zaak, mede aan de hand pleitaantekeningen, nader toegelicht.  

  

Het oordeel van de Commissie

 

Gebleken is dat men bij aanschaf van de dvd “Eredivisie, de hoogtepunten” twee maanden gratis Eredivisie Live kan kijken, zoals ook in de advertentie en op de verpakking van de dvd staat.

Voor informatie over de actie en voor de actievoorwaarden wordt men in de advertentie verwezen naar adverteerders website www.eredivisielive.nl/ah.

Eén van de daar vermelde voorwaarden is dat een abonnement moet worden afgesloten om Eredivisie Live te kunnen ontvangen en dat men dit, indien dit niet automatisch na 2 maanden door de distributeur wordt beëindigd, zelf tijdig moet opzeggen om te voorkomen dat het wordt gecontinueerd. Deze voorwaarde wordt, naar het oordeel van de Commissie, voor aanmelding voldoende duidelijk kenbaar gemaakt, zodat van misleiding geen sprake is.

Wie zich aanmeldt, ontvangt bovendien een brief dan wel een e-mail waaruit duidelijk blijkt dat het abonnement moet worden opgezegd.

 

Met betrekking tot de verpakking overweegt de Commissie het volgende.

Op de voorzijde van de verpakking staat “€1,99 +2 maanden GRATIS Eredivisie Live” en op de achterzijde staat met betrekking tot deze actie “met actiecode voor twee maanden Eredivisie Live”. In de verpakking bevindt zich de actiecode en onder deze actiecode staat dat men zich ofwel moet aanmelden via www.eredivisielive.nl/ah ofwel telefonisch. Op de achterzijde van deze actiecode staat onder meer “Koop je de dvd uiterlijk zondag 15 februari 2009 dan kun je 2 maanden gratis Eredivisie Live ontvangen. Je abonnement loopt hierna door tot wederopzegging, als je geen actie onderneemt. Je ontvangt hierover tijdig bericht. Kijk voor de voorwaarden op www.eredivisielive.nl/ah.”

Wie zich aanmeldt, ontvangt bovendien een brief dan wel een e-mail waaruit duidelijk blijkt dat het abonnement in beginsel moet worden opgezegd.

Weliswaar staat op de verpakking niet met zoveel woorden dat men eerst een abonnement moet afsluiten om van het aanbod gebruik te kunnen maken, maar de in de verpakking aanwezige informatie is daarover voldoende duidelijk. Daarin staat duidelijk dat het om een abonnement gaat dat in beginsel moet worden opgezegd. Op de verpakking is onvoldoende ruimte om deze informatie te vermelden en nu adverteerder er zorg voor heeft gedragen dat deze informatie op andere wijze aan de consument ter beschikking wordt gesteld, acht de Commissie de klacht ongegrond.  

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken