a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Vrije tijd, amusement, cultuur en sport

Dossiernr:

2011/00198

Datum:

18-04-2011

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Vrije tijd, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uitingen

           

Het betreft een televisiecommercial voor de Bonusaanbiedingen bij Albert Heijn in week 4 van 2011, waarin bij de Bonusaanbieding van Fanta en Sprite twee DVD’s van “Eredivisie Helden” worden getoond en wordt meegedeeld: “Inclusief 2 maanden Eredivisie Live bij een van de gratis DVD’s”.

 

Het betreft tevens de verpakking van de DVD “Eredivisie Helden 1970-2000”, waarop onder meer staat: “De eerste 2 maanden gratis Eredivisie Live. Unieke actiecode in verpakking”.

 

De klacht

 

Klager heeft naar aanleiding van bovengenoemde televisiecommercial bij Albert Heijn een DVD “Eredivisie Helden” gekocht waarbij “2 maanden Eredivisie Live” wordt aangeboden. Toen klager gebruik wilde maken van deze actie  bleek dat niet mogelijk te zijn, omdat hij recent al van de actie gebruik heeft gemaakt. In de winkel is klager hierover niet ingelicht en aan de buitenkant van de verpakking van de DVD is ook geen waarschuwing hieromtrent aangebracht. Omdat in de winkel geen internet beschikbaar is, kon klager daar de actievoorwaarden, waarnaar op de DVD-verpakking wordt verwezen, niet inzien.

 

Het verweer

 

Op de achterkant van de DVD en op vouchers bij het schap van de DVD’s in de winkel wordt vermeld dat actievoorwaarden van toepassing zijn en wordt verwezen naar de website www.eredivisie.nl waar de voorwaarden te vinden zijn. Omdat Eredivisie Live beschikbaar is bij meer dan 30 televisieaanbieders in Nederland die veelal verschillende (abonnements-)voorwaarden en restricties hanteren, is het niet mogelijk alle voorwaarden op de voucher te vermelden.

 

 

 

 

Het oordeel van de Commissie

 

Gelet op de inhoud van het klachtenformulier vat de Commissie de klacht aldus op, dat klager van mening is dat te laat, namelijk pas na aanschaf van een DVD uit de serie “Eredivisie Helden”, essentiële informatie wordt verstrekt over een beperking van de mogelijkheid om gebruik te maken van de bij de DVD aangeboden actie “de eerste 2 maanden gratis Eredivisie Live”.

 

Naar het oordeel van de Commissie treft de klacht geen doel. Vaststaat dat klager geen gebruik heeft kunnen maken van de actieaanbieding, omdat hij dat recent al had gedaan. De restrictie dat niet binnen korte tijd tweemaal van dezelfde actie gebruik kan worden gemaakt, is zo gebruikelijk, dat van de gemiddelde consument verwacht mag worden dat hij zich tevoren op dit punt laat informeren. Klager had temeer op deze beperking bedacht moeten zijn, nu kennelijk sprake is van een introductieaanbod – er wordt immers gesproken van de eerste 2 maanden – en hij van dit aanbod al gebruik heeft gemaakt.

Het achterwege laten van de bedoelde restrictie in de bestreden uitingen maakt deze naar het oordeel van de Commissie niet misleidend.

 

De beslissing

 

Gelet op vorenstaande wijst de Commissie de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken