a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Vrije tijd, amusement, cultuur en sport

Dossiernr:

2011/00701

Datum:

23-08-2011

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Vrije tijd, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden uiting

 

Het betreft een televisiereclame die tevens op internet is te zien op www.wewillrockyou.nl en waarin onder meer wordt gezegd:

“na meer dan 400 staande ovaties en 500.000 verkochte kaarten stopt “We will rock you” definitief op 13 augustus. Om u te bedanken voor een fantastisch jaar boekt u alleen vandaag nog elke 2e kaart gratis voor voorstellingen tot en met 31 juli. Boek nu op 0900-1353 of op wewillrocky.nl”.

In beeld verschijnen onder meer de teksten: “elke 2e kaart gratis”, “nog maar 6 weken te zien!” en “Boek nu op 0900-1353 of op wewillrockyou.nl”.   

 

De klacht

 

Klager heeft tegen deze uiting de volgende bezwaren:

  1. De aanbieding geldt niet alleen vandaag, maar blijkbaar langer, aangezien deze gisteren op de televisie en op internet stond maar ook vandaag nog op internet stond.
  2. Niet ieder 2e kaartje is gratis. De aanbieding geldt alleen voor de 1e, 2e en 3e rang. Niet voor de 4e en 5e rang. Dit blijkt nergens uit.
  3. Bij de prijs van een kaartje komt ook nog bijna € 5,- voor reserverings- /administratiekosten.

 

Het verweer

 

Adverteerder heeft het volgende verweer gevoerd.

Ad a: De aanbieding is wegens succes verlengd. Er is daarom een tweede commercial uitgezonden waarin deze verlenging bekend werd gemaakt met daarin de tekst “Alleen deze week nog…”.

Ad b: De aanbieding gold alleen niet voor 44 van de in totaal 1559 plaatsen. Deze 44 stoelen (4e en 5e rang) zijn altijd al significant goedkoper.

Ad c: Het ticketbureau berekent per ticket € 4,90 aan reserveringskosten. Adverteerder heeft daarop geen invloed, terwijl het bovendien heel gebruikelijk is dat reserveringskosten in rekening worden gebracht.  

Op grond van het vorenstaande dient de klacht te worden afgewezen.

 

Het oordeel van de voorzitter  

 

De voorzitter is van oordeel dat de klacht de Commissie aanleiding zal geven een aanbeveling te doen. Hij overweegt daartoe met betrekking tot de verschillende bezwaren het volgende.

   

Ad 1: Aangezien adverteerder besloten heeft de periode, waarin van de aanbieding gebruik gemaakt kan worden, te verlengen, is de gewraakte tekst, voor zover deze uiting ook na die ene dag nog openbaar is gemaakt, niet juist.     

 

Ad 2: Anders dan in de uiting wordt gesteld, geldt niet ten aanzien van iedere rang dat het 2e kaartje gratis is. Deze mededeling is derhalve niet juist. Dat de aanbieding slechts voor een relatief klein aantal stoelen niet geldt, leidt niet tot een ander oordeel.  

 

Ad 3: Dat per ticket een bedrag van € 4,90 ter zake van reserveringskosten betaald moet worden, had niet onvermeld mogen blijven. De voorzitter verweegt daartoe dat deze kosten onlosmakelijk verbonden zijn aan de aanschaf van een kaartje nu niet is gebleken dat kaarten ook op andere dan in de uiting genoemde wijze, zonder reserveringskosten, besteld kunnen worden. Bovendien blijkt uit de in de uiting genoemde wijzen waarop men kan boeken niet men niet rechtstreeks bij adverteerder kan boeken, maar dat gebruik wordt gemaakt van een ticketbureau.

 

Op grond van bovenstaande overwegingen is in de uiting voor de gemiddelde consument onjuiste dan wel onvolledige informatie verstrekt als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. 

 

De beslissing van de voorzitter

 

Op grond van het hierboven overwogene acht de voorzitter de uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC en beveelt hij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken