a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Vrije tijd, amusement, cultuur en sport

Dossiernr:

2012/00019

Datum:

23-02-2012

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Vrije tijd, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een reclame-uiting op de website www.mediumrup.nl. Reclame wordt gemaakt voor een ‘kort telefonisch medium consult’.

 

Onder meer staat onder de advertentie:

“Persoonlijk consult 0909 – xxxx (0,8 cp/m)”.

 

De klacht

 

De klacht luidt, samengevat, als volgt.

 

Zowel op de website als via het twitteraccount en de twitterberichten wordt gesuggereerd dat het telefonisch consult 0,8 cpm kost. In werkelijkheid kost het consult € 0,80 per minuut.

 

Het verweer

 

De klacht wordt gemotiveerd weersproken. Samengevat en voor zover relevant stelt adverteerder zich op het volgende standpunt.

 

Adverteerder heeft 1 keer een twitter verstuurd met het onjuiste bedrag. Adverteerder heeft deze tweet verwijderd, echter is deze kennelijk in het geheugen opgeslagen, waardoor men op het internet nog altijd de onjuiste tweet ziet. Wanneer men hierop klikt wordt echter verwezen naar een webpagina waarop wel het juiste bedrag staat.

 

Adverteerder legt verschillende uitingen over waarop het juiste bedrag wordt genoemd.

 

Voorts deelt adverteerder mee dat zij het op de website genoemde bedrag heeft gewijzigd.

 

Tot slot voert zij aan dat men de kosten ook te horen krijgt op het moment dat men het telefoonnummer belt.

 

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie stelt voorop dat de uitingen worden beoordeeld zoals deze zijn gepubliceerd ten tijde van de klacht en zoals deze door klager zijn overgelegd. Aldus zal de Commissie uitsluitend de door klager overgelegde webpagina beoordelen.

 

Naar is komen vast te staan werd op de webpagina een onjuist bedrag genoemd dat per minuut moet worden betaald wanneer men het nummer van adverteerder belt.

 

Gelet op het voorgaande is sprake van onjuiste informatie ten aanzien van de prijs zoals bedoeld onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen.

 

Dat elders de juiste informatie is te vinden doet niet af aan het oordeel dat de gewraakte uiting misleidend is. Immers kon men op basis van deze uiting reeds een besluit nemen om het genoemde telefoonnummer te bellen.

 

De beslissing

 

Gelet op het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel

7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken