a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Vrije tijd, amusement, cultuur en sport

Dossiernr:

2012/00726

Datum:

31-08-2012

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Vrije tijd, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een advertentie in een krant van de Media Markt waarin een

“Samsung 40 D 5003 LED televisie” wordt aangeboden voor € 333,-.

 

De klacht

 

Zowel in de folder als op internet wordt in grote letters meegedeeld dat een LED televisie wordt aangeboden. Bij aankomst in de winkel bleek het echter geen LED maar een LCD televisie te zijn.

 

Het verweer

 

Adverteerder heeft verweer gevoerd. Op het verweer zal hierna, voor zoveel nodig, worden ingegaan.

 

Het oordeel van de voorzitter

De voorzitter is, ook na het gevoerde verweer, van oordeel dat de klacht de Commissie aanleiding zal geven een aanbeveling te doen. Hij overweegt daartoe het volgende.

 

Op verschillende plaatsen in de uiting staat dat het aanbod een “LED” televisie betreft. Naar adverteerder heeft erkend, werd echter in de winkel voor de genoemde prijs geen LED televisie, maar een LCD televisie van Samsung verkocht. Adverteerder heeft meegedeeld dat, door een zetfout, het verkeerde typenummer in de uiting stond.

 

Van een evidente onjuistheid is echter geen sprake. De gemiddelde consument kan derhalve niet op de hoogte worden geacht van het feit dat sprake is van een zetfout.

 

Gelet op het voorgaande is de voorzitter van oordeel dat de reclame onjuiste informatie bevat ten aanzien van de uitvoering, zoals bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat hierdoor de gemiddelde consument ertoe gebracht kan worden een besluit te nemen over een transactie, dat hij anders niet had genomen. Op grond van het voorgaande is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing van de voorzitter

 

Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken