a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Vrije tijd, amusement, cultuur en sport

Dossiernr:

2012/01080

Datum:

21-12-2012

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Vrije tijd, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uitingen

 

Het betreft een reclame-uiting op de website http://www.musicals.nl (1) en een televisiecommercial (2) voor de musical ‘The Little Mermaid’ van Joop van den Ende Theaterproducties.

 

(1)

In de reclame-uiting op internet staat op verschillende plekken: “Kinderen GRATIS!”.

 

(2)

In de televisie-commercial wordt onder meer gezegd:

“En Disneys hitmusical maakt het familiefeest nu helemaal compleet, want alle kinderen mogen gratis mee”. Tegelijkertijd verschijnt een kader met de tekst: “Kinderen GRATIS!*”. De asterisk bij deze tekst verwijst naar de volgende tekst, die enige tijd onderin beeld staat:

“1 kind gratis per betalende volwassene (kinderen t/m 16 jaar).”

 

De klacht

 

De indruk wordt gewekt dat de kaartjes voor alle kinderen uit het gezin gratis zijn. Uit de uitingen blijkt niet dat slechts één kind per gekocht kaartje gratis mee mag.

 

Het verweer

 

Adverteerder heeft verweer gevoerd. Voor zover van belang zal hierop in het oordeel worden ingegaan.

 

Het oordeel van de voorzitter

 

Ad (1)

De voorzitter is van oordeel dat de klacht  met betrekking tot de reclame op de website de Commissie aanleiding zal geven een aanbeveling te doen, en overweegt daartoe het volgende.

 

In de uiting wordt zonder voorbe­houd meegedeeld dat ‘kinderen (nu) gratis’ zijn. Aldus wordt naar het oordeel van de voorzitter de indruk gewekt dat bij een boeking alle kinderen gratis mee mogen, ongeacht het aantal kaartjes dat wordt gekocht. Uit de uiting blijkt niet dat, zoals is gebleken, slechts 1 kind per betaald kaartje gratis mee mag. Aldus ontbreekt in de uiting es­sentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over de transactie te nemen.

 

Gelet op het voorgaande is sprake van een omissie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht zou kun­nen worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben ge­no­men. Om die reden is de reclame-uiting op de website misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

Ad (2)

Uit de televisiecommercial blijkt, uit de zin die onderin beeld verschijnt op het moment dat wordt gesproken over ‘kinderen gratis’, voldoende duidelijk wat de beperkingen zijn die voor deze actie gelden.

 

Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing van de voorzitter
 

 

De voorzitter acht op grond van hetgeen onder Ad (1) is vermeld, de reclame-uiting op de website in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Voor het overige wordt de klacht afgewezen.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken