a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/1482/07.0182

Datum:

09-08-2007

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een advertentie in Spits van 15 maart 2007 waarin Digitenne van KPN wordt aangeboden voor “vaste prijs € 9,95 per maand*”.

De klacht

Nergens in de uiting staat dat adverteerder € 29.95 in rekening brengt voor aansluitkosten. Dit is bovendien een groot bedrag, aangezien het aansluiten slechts een administratieve handeling behelst. Om die reden vindt klager de uiting misleidend.

Het verweer

In de uiting staat: “vraag naar de voorwaarden” waarvan er één is dat € 29,95 ter zake van aansluitkosten in rekening wordt gebracht. De verkopers zijn geïnstrueerd om de klant op de voorwaarden te wijzen.

Het oordeel van de Commissie (29 mei 2007)

Prijsinformatie is essentiële informatie. Over de prijs dient de consument in de uiting dan ook zo duidelijk en volledig mogelijk te worden geïnformeerd. In de uiting staat dat Digitenne van KPN € 9,95 per maand kost en staat in kleine letters verticaal: “vraag naar de voorwaarden”. Eén van deze voorwaarden is dat € 29,95 ter zake van aansluitkosten in rekening wordt gebracht. Deze prijsinformatie hoort, gelet op het vorenstaande, in de uiting te staan. Dat deze informatie in de voorwaarden staat en dat adverteerders verkopers zouden zijn geïnstrueerd om de klant op de voorwaarden te wijzen, doet aan dit oordeel derhalve niet af.

De beslissing


Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

De grieven

Appellante heeft twee gronden aangevoerd.

I.
De eerste grond betreft de premisse dat de consument in het aankoopproces van een concreet product slechts met één bepaalde uiting in aanraking komt, welke premisse (in dit geval) onjuist is. Appellante stelt dat het niet mogelijk is om enkel op basis van de gewraakte advertentie in de Spits het product Digitenne aan te schaffen. Voor aankoop van Digitenne dient men een Primafoonwinkel te bezoeken of naar de website van KPN te gaan. Daar wordt men vervolgens geïnformeerd over de aansluitkosten en wordt het contract afgesloten.
KPN heeft het elektronische orderproces op www.kpn.com zo ingericht dat voordat de consument zijn bestelling plaatst, deze wordt geïnformeerd over de aansluitkosten en de hoogte daarvan. Medewerkers van de Primafoonwinkel dienen de klant ter zake voor het moment van aankoop te informeren.

II.
De gewraakte advertentie heeft alleen betrekking op de maandprijs van een abonnement. Aansluitkosten zijn geen onderdeel van de maandprijs. De consument hoeft derhalve niet in één en dezelfde uiting op de aansluitkosten te worden gewezen, maar volstaan kan worden met het verwijzen naar de algemene voorwaarden.

Het antwoord in appel

De grieven zijn gemotiveerd weersproken.

Het oordeel van het College

De eerste grief faalt, omdat de gewraakte advertentie als reclame-uiting op zichzelf voldoende duidelijk dient te zijn. Om van het in de advertentie gedane aanbod betreffende Digitenne van KPN gebruik te kunnen maken, dienen aansluitkosten ad € 29,90 te worden betaald. Deze voorwaarde is dermate essentieel voor het onderhavige aanbod, dat deze in de advertentie niet onvermeld had mogen blijven. Niet kan worden volstaan met het verstrekken van informatie ter zake in de Primafoonwinkel of op de website van KPN.

Met betrekking tot de tweede grond oordeelt het College dat niet valt in te zien dat de advertentie uitsluitend betrekking zou hebben op de maandprijs van een abonnement op Digitenne. Immers, in de advertentie wordt tevens de aandacht gevestigd op andere aspecten van het desbetreffende aanbod zoals onder meer “Met gratis digitale ontvanger t.w.v. € 89,95” en “Draadloos, makkelijk te installeren”. Reeds om deze reden faalt grief II.

Naar aanleiding van het verzoek van geïntimeerde om in geval van bevestiging van de beslissing van de Commissie termijnen te bepalen en/of maatregelen te nemen waardoor niet meer op de onderhavige wijze reclame wordt gemaakt, overweegt het College dat het College, ingevolge artikel 26 van het Reglement betreffende de Reclame Code Commissie en het College van Beroep, slechts bevoegd is de aangevochten uitspraak van de Commissie te bevestigen, te vernietigen of te wijzigen dan wel de zaak terug te verwijzen naar de Commissie.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

Het College bevestigt de beslissing van de Commissie.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken