a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0030

Datum:

25-03-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft vier reclame-uitingen van Telefoons.nl, waarin respectievelijk worden aangeboden:
– een mobiele telefoon van het merk Samsung U700 Silver “bij Hi 20” voor “€ 9,95 p. mnd.”,
– een mobiele telefoon van het merk Samsung G600 Black “bij Flexibel 22,50 van KPN Mobiel”
voor “€ 14,95 p.mnd.”,
– een mobiele telefoon van het merk Samsung U700 Pearl Black “bij Flexibel 20 van KPN Mobiel”
voor “€ 11,95 p. mnd.” en
– een mobiele telefoon van het merk Samsung G800 Titian Grey “bij Flexibel 22,50 van KPN Mobiel”
voor “€ 14,95 p.mnd.”.

De klacht

Er wordt geadverteerd met een maandbedrag behorende bij een 2-jarig abonnement dat alleen geldt voor het eerste jaar van dat abonnement. Niet is vermeld dat het abonnement in het tweede jaar duurder is.

Het verweer

Op de website telefoon.nl staat een uitleg bij het abonnement en staan ook de tarieven en de omschrijving van de netwerkactie van KPN. Het tarief is een actietarief.

Het oordeel van de Commissie

De onderhavige reclame-uitingen bevatten een uitnodiging tot aankoop, aangezien deze de consument op basis van de daarin staande informatie (vermelding van kenmerken en prijs van het product op een aan het medium aangepaste wijze) in staat stellen een aankoop te doen door middel van een bestelling online op telefoons.nl of telefonisch.
In een reclame-uiting die een uitnodiging tot aankoop bevat, dient -ingevolge artikel 8.4 sub c NRC (nieuw)- in elk geval de prijs van het product te staan, mist deze vooraf kan worden berekend.
Aangezien -naar adverteerder niet heeft weersproken- het aanbod alleen geldt bij een 2-jarig abonnement en het in de verschillende reclame-uitingen genoemde maandbedrag alleen gedurende het eerste jaar geldt, voldoet de uiting niet aan het bepaalde in artikel 8.4 sub c NRC (nieuw).
Dat deze informatie wel op adverteerders website staat, neemt deze onvolledigheid niet weg en leidt niet tot een ander oordeel.

De beslissing

Gelet op het vorenstaande acht de Commissie de reclame-uitingen in strijd met artikel 8.4 sub c NRC (nieuw) en beveelt zij de adverteerder aan om niet meer op en dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

Art. 8.4 sub c NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken