a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0465

Datum:

19-11-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een advertentie van KPN in de Volkskrant van 21 augustus 2008 van KPN, waarin “Digitale tv met Digitenne” wordt aangeprezen voor “6,95/mnd”.

De klacht

Bij brief van 18 augustus 2008 heeft adverteerder aan klager meegedeeld dat de prijs van Digitenne per 1 oktober 2008 wordt verhoogd naar € 7,50 per maand. Nu in de gewraakte advertentie geen melding wordt gemaakt van deze prijsverhoging, acht klager deze misleidend.

Het verweer

Op 21 augustus 2008, welke datum ruim vóór 1 oktober 2008 ligt, kostte Digitenne inderdaad € 6,95. Afgezien daarvan wordt aan de linkerzijde van de advertentie van deze prijsverhoging melding gemaakt.

Het oordeel van de Commissie

Het feit dat de abonnementskosten van Digitenne per 1 oktober 2008 worden verhoogd van € 6,95 per maand naar € 7,50 per maand is essentiële informatie met betrekking tot het aanbod. Deze informatie had adverteerder reeds in de onderhavige advertentie op duidelijke wijze onder de aandacht van de consument behoren te brengen. Daarvan is in deze uiting geen sprake. Slechts in uiterst kleine lettertjes wordt vertikaal, aan de linkerzijde van de advertentie, van deze prijsverhoging melding gemaakt, terwijl het bewuste aanbod in een groot en duidelijk lettertype in het rechter gedeelte van de advertentie staat. Een verwijzing naar de tariefsverhoging ontbreekt en door de plaats waar deze prijsverhoging is vermeld en het lettertype dat daarvoor is gebruikt, zal deze mededeling aan de aandacht van de consument ontsnappen.

Gelet op het voorgaande heeft adverteerder in de uiting onduidelijk informatie gegeven verstrekt over de prijs van het product als bedoeld onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC (nieuw)). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit te nemen over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de folder misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw).

De beslissing

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw) en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken