a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2012/01013

Datum:

04-12-2012

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een banner op de website geenstijl.nl voor de volgende KPN Goeie Deals XL aanbieding: “Nu 9 maanden alle abonnementen incl. KPN Toestellease voor 25,-/mnd” (de hierbij vermelde doorgestreepte prijs is in de overgelegde kopie van de uiting niet goed leesbaar).

 

De klacht

 

Na het aanklikken van de banner komt men op de website van KPN waar ook staat: “Alle telefoons en alle Bel-SMS en MB bundels 9 maanden lang voor € 25,-/mnd.” Wordt echter gekozen voor een abonnementsperiode van 1 jaar, dan blijkt de actieprijs geen 9 maanden, maar slechts 4 maanden te gelden. Uit de uiting blijkt niet dat de aanbieding alleen bij een looptijd van 24 maanden geldt.

 

Het verweer

 

In de telecombranche is het gebruikelijk de nadruk te leggen op de actieprijs, in dit geval

€ 25,- per maand. Deze actieprijs geldt zowel bij 1- als bij 2-jarige abonnementen, dus bij alle abonnementen. Via de button “info en bestel” in de banner wordt de mogelijkheid geboden de actievoorwaarden te bekijken. Zo wordt de consument, voordat hij zich bindt, op meerdere plaatsen ingelicht over de actieperiode van 9 maanden bij een 2-jarig abonnement en de actieperiode van 4 maanden bij een 1-jarig abonnement. De uiting is niet misleidend.

 

Het oordeel van de voorzitter

De voorzitter is van oordeel dat de klacht  de Commissie aanleiding zal geven een aanbeveling te doen, en overweegt daartoe het volgende.

 

In de bestreden banner wordt niet alleen de actieprijs van € 25,-/maand voor alle abonnementen benadrukt, zoals KPN aanvoert, maar tevens de in vette letters weergegeven eerste zinsnede van de aanbieding “Nu 9 maanden”. Hierdoor wordt de indruk gewekt dat niet alleen de actieprijs, maar ook de genoemde actieperiode van 9 maanden voor alle abonnementen geldt, dus voor zowel 1-jarige als 2-jarige abonnementen. Deze indruk wordt versterkt door de aanhef op de website van KPN waarnaar in de banner via de button “Info en bestel” wordt verwezen, die luidt: “Goeie Deals XL Aanbieding: Alle telefoons en alle Bel-SMS en MB bundels 9 maanden lang voor € 25,-/mnd. Bij deze nieuwe abonnementen van KPN kan je iedere maand kosteloos je bundel aanpassen.” Vast is komen te staan dat bij een 1-jarig abonnement de actieperiode wordt ingekort tot 4 maanden, hetgeen pas blijkt bij het kiezen voor een 1-jarig abonnement tijdens het bestelproces.

 

Gelet op het vorenstaande gaat de bestreden uiting gepaard met onjuiste informatie als bedoeld in de aanhef van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument door de uiting ertoe gebracht zou kunnen worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de reclame misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing van de voorzitter
 

 

De voorzitter acht de bestreden reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC.  Hij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken