a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2009/00403

Datum:

27-07-2009

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

 

De bestreden uiting

 

Het betreft een aanprijzing voor ‘KPN Glasvezel’ op de website-pagina met het adres: http://www.kpnglasvezel.nl/web/glasvezelinjouwbuurt/Tot-in-je-wijk/hengelo.htm.

Boven aan de pagina staat onder meer:

“Glasvezel in Hengelo.

Kijk of er op jouw adres glasvezel beschikbaar is. Doe de postcode check en zie of er Glasvezel beschikbaar is op jouw adres in Hengelo”

Hieronder kunnen postcode en huisnummer worden ingevuld, waarna op een link met de tekst: “check op mijn adres” kan worden geklikt.

 

De klacht

 

Adverteerder suggereert in de uiting dat er sprake is van een glasvezelnetwerk tot in de woning, terwijl er op geen enkel adres in Hengelo glasvezel aanwezig is. De aansluiting van adverteerder is een zogenaamde ‘fiber to the curb’ aansluiting, die ten opzichte van een glasvezelaansluiting beperkingen heeft voor wat betreft de kwaliteit.

 

Het verweer

 

Adverteerder heeft in Hengelo een nieuw glasvezelnetwerk aangelegd. Het netwerk loopt tot in een wijkkast, die zich op 170 meter van de woning van klager bevindt. Vanuit de wijkkast loopt een koperen lijn naar de woningen. Een klant moet, voordat hij een aanvraag doet voor een glasvezelabonnement, een ‘postcodecheck’ doen. Wanneer een adres is ingevuld dat binnen een bepaalde afstand tot de wijkkast ligt, verschijnt de tekst: “Glasvezel is beschikbaar op dit adres (…). KPN legt glasvezel neer tot in jouw wijk.” Deze tekst is verschenen toen klager zijn postcode invulde. Op basis van deze tekst is duidelijk dat er geen glas tot in de woning wordt aangelegd. Voorts bestaat het totale netwerk voor meer dan 95% uit glasvezel, wat betekent dat gesproken mag worden van glasvezel. Tot slot zijn er, voor wat betreft de functionaliteit, op dit moment nog geen wezenlijke verschillen tussen ‘fiber to the curb’ en ‘fiber to the home’.

 

De repliek en dupliek

 

Klager en adverteerder blijven bij hun standpunt en lichten dit nader toe.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Partijen zijn het erover eens dat bij het door adverteerder nieuw aangelegde netwerk in Hengelo sprake is van ‘fiber to the curb’ (glas tot in de wijk). Dit betekent, naar adverteerder heeft erkend, dat geen sprake is van een glasvezelaansluiting tot in de woning (‘fiber to the home’).

In de gewraakte uiting met de titel: “Glasvezel in Hengelo”, worden bewoners van Hengelo uitgenodigd hun postcode in te vullen, zodat zij kunnen zien of er op het betreffende ‘adres’ glasvezel ‘beschikbaar’ is. Naar het oordeel van de Commissie wordt hiermee gesuggereerd dat er in een deel van de woningen in Hengelo glasvezel beschikbaar is en dat daar aldus sprake is van ‘fiber to the home’. Blijkens het voorgaande is dit echter niet het geval. Gelet hierop is de Commissie van oordeel dat adverteerder niet aan zijn verplichting heeft voldaan als bedoeld in artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Meer specifiek bevat de reclame-uiting onjuiste informatie over aard van het product als bedoeld onder a van dat artikel. Deze onjuistheid wordt niet weggenomen door de informatie die elders, bijvoorbeeld na het invullen van de postcode, door adverteerder wordt verstrekt, immers, de suggestie dat op het bewuste adres glasvezel beschikbaar is, wordt hiermee niet teniet gedaan. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw).

 

De beslissing

 

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 van de NRC (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken