a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2009/00798

Datum:

05-01-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een televisiecommercial voor Personal SIM van adverteerder, waarin onder meer wordt gezegd: “Voor iedereen in Nederland introduceert KPN een uniek mobiel abonnement: Personal SIM. Personal SIM kun je helemaal zelf inrichten. Met extra belminuten bijvoor­beeld. Voor als je iets meer belt dan je gedacht had. Maar je past je bundel net zo gemak­kelijk weer naar be­neden aan. Personal SIM van KPN. Altijd zoals jij dat wilt.” In de tele­vi­sie­commercial is, kort samengevat, te zien hoe een dochter een mobieltje ontfrutselt aan haar slapende vader en vervolgens door de vader wordt betrapt terwijl zij aan het bellen is.

 

De klacht

 

Volgens de televisiecommercial kun je het Personal SIM abonnement aanpassen wanneer je dat wilt. Het klopt dat dit kan, maar de aanpassingen worden niet direct geactiveerd. Dat ge­beurt maar één keer per maand. De televisiecommercial suggereert dat aanpassingen wel direct worden geactiveerd. Daar­door is sprake van misleidende reclame.

 

Het verweer

 

Anders dan bij abonnementen voor mobiele telefonie gebruikelijk is, kan bij Personal SIM de bel/sms bundel gratis worden verhoogd of verlaagd wanneer de belbehoefte verandert. Een aanpassing gaat direct in, met dien verstande dat dertig dagen na die aan­pas­sing weer de vol­gende wijziging kan wor­den doorgevoerd. De reden hiervoor is dat een klant een bel/sms-bundel koopt met een aantal minuten voor één maand. Om het door elkaar lo­pen van bun­dels te voorkomen, kan pas na verloop van een maand een nieuwe wijziging worden door­ge­voerd. De televisiecommercial wekt geen verkeerde indruk, want beschrijft slechts de al­ge­mene functionaliteit van het abonnement die zich onderscheidt van andere abonnementen.

 

Het oordeel van de Commissie

1)  In de televisiecommercial wordt met betrekking tot Personal Sim van adverteerder ge­zegd dat men dit abonnement zelf kan inrichten met extra belminuten voor als men meer belt dan verwacht, en tevens dat de bundel net zo gemakkelijk weer naar be­neden kan worden aan­gepast, zodat het abonnement altijd naar wens is. De commercial wekt daardoor naar  het oordeel van de Commissie de indruk dat er geen enkele beperking geldt bij het aanpas­sen van het abonnement. Deze indruk wordt versterkt doordat in de televisiecommercial niet naar voorwaarden wordt verwezen. Daardoor, in combinatie met de absolute strekking van de re­clame-uiting, zal de consument er niet op bedacht zijn dat hij toch aan een bepaalde beperking is gebonden, te weten dat pas dertig dagen na een eerdere aan­pas­sing de vol­gende wijzi­ging in Personal Sim kan wor­den doorgevoerd. Deze beperking doet naar het oor­deel van de Commissie wezenlijk afbreuk aan de boodschap dat Personal Sim altijd is “zoals jij dat wilt”. Adverteerder had de consument daarom op het bestaan van deze beper­king dienen te wijzen.

 

2)  Blijkens het voorgaande is sprake van een omissie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht zou kunnen worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de uiting mis­leidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken