a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2010/00660

Datum:

10-11-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misl. Beschikbaarheid

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden uiting

 

Het betreft de reclame-uiting op de website www.kpn.com voor een ‘Samsung GalaxyS (i9000) in combinatie met een abonnement van adverteerder.

 

De klacht

 

Op de bewuste website staat dat alle producten uit voorraad leverbaar zijn, tenzij anders is vermeld. Klager heeft mede om die reden de aangeboden Samsung telefoon bij adverteerder besteld. Noch op de site, noch tijdens het bestelproces is klager een melding tegengekomen dat het toestel niet leverbaar zou zijn. Ook bij de orderbevestiging is hiervan geen melding gemaakt. Pas toen klager de klantenservice belde, kreeg hij te horen dat het toestel niet op voorraad was. Het was onduidelijk wanneer de telefoon zou worden geleverd. Bij navraag bij de afdeling Verkoop bleek dat het meer dan 30 dagen na de bestelling kon duren.

 

Het verweer

 

Het verweer kan als volgt worden samengevat.

 

Adverteerder deelt mee dat uit intern onderzoek is gebleken dat door de populariteit van het door klager bestelde toestel op het moment van bestelling van het toestel dit niet op voorraad was. De uiting was op dit punt derhalve niet correct. Adverteerder heeft de informatie op de website op dit punt aangepast.

 

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie stelt voorop dat zij slechts oordeelt over een uiting zoals deze op het moment van het indienen van de klacht is gepubliceerd.

 

In de uiting staat dat ‘alle artikelen op KNP.com’ ‘Altijd op voorraad’ zijn. Nu vaststaat dat het bewuste toestel op het moment dat klager dit bestelde niet op voorraad was, is de Commissie van oordeel dat deze informatie in de uiting onjuist is, hetgeen ook door adverteerder is erkend. Meer in het bijzonder is de informatie onjuist met betrekking tot één van de voornaamste kenmerken als bedoeld in artikel 8.2 onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC),  te weten de beschikbaarheid. Voorts is de Commissie van oordeel dat deze onjuiste informatie de gemiddelde consument ertoe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

Wat betreft de nieuwe versie van de uiting geeft de Commissie adverteerder in overweging om deze voor te leggen aan de afdeling Monitoring&Compliance van de Stichting Reclame Code, zodat kan worden nagegaan of met de wijziging gevolg wordt gegeven aan de onderstaande aanbeveling van de Commissie.

 

De beslissing

 

Gelet op het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken