a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2011/00536

Datum:

20-07-2011

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uitingen

 

Het betreft de aanprijzing van Mobiel Internet Prepaid bij een vaste internetaansluiting van KPN op de website kpn.com, alsmede de bij het Mobiel Internet Prepaid pakket gevoegde handleiding. 

 

De klacht

 

Klager heeft een prepaid dongel van KPN aangeschaft, waarbij KPN – blijkens de bestreden uitingen – maandelijks een gratis datategoed van 50MB geeft. Dit blijkt echter alleen te gelden in combinatie met een ADSL internetaansluiting en niet in combinatie met de glasvezelaansluiting van KPN die klager heeft. Dit is niet op de website en in de handleiding vermeld.

 

Het verweer

 

Op de door klager overgelegde webpagina staat dat het product Mobiel Internet Prepaid verkrijgbaar is voor bestaande KPN internetklanten door te bellen met het daar genoemde telefoonnummer. Had klager op deze wijze besteld, dan had hij de dongel met  Mobiel Internet Instap, de bij KPN Glasvezel behorende variant van het product, ontvangen.

KPN Glasvezel staat niet vermeld in de handleiding van Mobiel Internet Prepaid omdat dit product niet in combinatie met KPN Glasvezel wordt aangeboden. Mobiel Internet Instap maakt gebruik van een ander type dongel en is voorzien van een aparte handleiding.

 

Overigens heeft adverteerder klager aangeboden alsnog kosteloos gebruik te maken van de dongel met gratis datategoed in combinatie met KPN Glasvezel.

 

Het oordeel van de Commissie

 

In de bestreden uitingen op de website van adverteerder wordt Mobiel Internet Prepaid aangeprezen als mogelijkheid “naast uw vaste internetaansluiting”, “met een internetabonnement van KPN” en “naast je internet voor thuis”. Er wordt geen melding van gemaakt dat dit alleen ADSL aansluitingen betreft en Mobiel Internet Prepaid niet mogelijk is in combinatie met een glasvezelaansluiting van KPN.

 

Gelet op het vorenstaande gaan de bestreden uitingen op de website gepaard met onduidelijke informatie ten aanzien van de gebruiksmogelijkheden van het product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). De vermelding van een telefoonnummer voor het bestellen van Mobiel Internet Prepaid, via welke weg klager (wellicht) was geïnformeerd over de bij zijn internetaansluiting behorende variant van het product, neemt de onduidelijkheid in de uitingen onvoldoende weg. Nu de gemiddelde consument door de uitingen ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de Commissie de bestreden uitingen op de website misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De klacht met betrekking tot het ontbreken van een mededeling in de handleiding over de ongeschiktheid van Mobiel Internet Prepaid bij een glasvezelabonnement dient naar het oordeel van de Commissie te worden afgewezen, nu niet is gesteld of gebleken dat deze handleiding voorafgaand aan de koop kan worden geraadpleegd en van invloed kan zijn op het aankoopbesluit.

                    

De beslissing

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de reclame-uitingen op de website in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken