a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2011/00721

Datum:

22-09-2011

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een folder gericht “Aan de bewoners van” waarin onder meer staat:

“Kijkt u nog televisie via de analoge kabel van Ziggo? Dan verdwijnen in juli in veel gemeenten de zenders BBC2, ZDF, WDR, TV5 en BBC World News uit het analoge zenderpakket*)”, waarbij de asterisk onder meer verwijst naar de mededeling:

“Kijk op Ziggo.nl welke zenders er bij u verdwijnen”.

 

De folder vervolgt:

“Met Interactieve TV van KPN hoeft u deze zenders niet te missen!

Want met Interactieve TV van KPN kijkt u naar meer dan 50 tv-zenders in digitale kwaliteit. (..)”.

 

 

 

De klacht

 

De uiting is misleidend, om de volgende redenen.

–       KPN speelt in op (de angst voor) het verdwijnen van zenders uit het analoge pakket, maar KPN biedt geen analoog alternatief aan.

–       Als men op het aanbod van KPN ingaat, krijgt men een digitaal abonnement, maar de daarin opgenomen zenders maken ook deel uit van het digitale basis-abonnement van Ziggo.

–       Het antwoord “Als het aan Ziggo® ligt binnenkort niet meer…” op de vraag: “Kijkt u weleens naar deze programma’s of zenders?” is onjuist, omdat de bewuste zenders zowel bij KPN als bij Ziggo alleen nog digitaal kunnen worden bekeken.

–       KPN biedt via Interactieve TV geen enkele zender meer analoog aan.

 

Het verweer

 

Adverteerder heeft onder meer het volgende meegedeeld.

Het is juist dat klanten die nog analoge tv kijken bij Ziggo vanaf juli 2011 minder zenders hebben, namelijk 25 in plaats van 30. Om de zenders te kunnen blijven zien, moet de consument overstappen naar Digitale TV. Eén van de alternatieven is Interactieve TV van KPN.

 

In de bestreden flyer wordt niet gesuggereerd dat KPN analoge TV heeft, noch dat de zenders bij Ziggo Digitaal tv verdwijnen. 

 

Het oordeel van de Commissie

 

Uit de uiting blijkt voldoende duidelijk dat deze betrekking heeft op het verdwijnen van zenders uit het analoge zenderpakket van Ziggo en op de mogelijkheid om deze zenders te blijven zien, en wel in digitale kwaliteit, door over te stappen op Interactieve TV van KPN.

De wijze waarop adverteerder de aandacht vestigt op haar product, acht de Commissie niet in strijd met de Nederlandse Reclame Code. Meer in het bijzonder kan niet worden geoordeeld dat wordt gesuggereerd dat Ziggo niet ook de mogelijkheid biedt om de te verdwijnen en andere zenders in digitale kwaliteit te bekijken.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken