a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2012/00458

Datum:

13-06-2012

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft adverteerders website www.kpn.com met het aanbod om over te stappen op het abonnement BelVrij  Altijd en daarbij de eerste twee maanden gratis te krijgen.

 

 

De klacht

 

De eerste twee gratis maanden worden niet op de eerste factuur verrekend, maar op zijn laatst op de derde factuur, derhalve mogelijk pas 6 maanden na het aangaan van de overeenkomst, zoals adverteerder aan klager heeft meegedeeld. Gelet hierop acht klager de uiting misleidend.

 

Het verweer

 

De korting wordt niet in alle gevallen direct op de eerste rekening verrekend. De verrekening is afhankelijk van het moment van facturering en de implementatietijd van de korting op de rekening. Adverteerder streeft ernaar de korting op de eerste rekening te verrekenen, maar als dat niet lukt wordt de korting pas op de tweede of derde rekening verrekend. Inmiddels is het aanbod voorbij. Bij toekomstige acties zal de consument duidelijker worden geïnformeerd.

 

Het oordeel van de voorzitter

De mededeling “Stap over op BelVrij Altijd en ontvang de eerste twee maanden gratis!” is te absoluut, aangezien niet steeds de eerste twee maanden gratis zijn maar -onder omstandigheden- de verrekening ook op een later moment kan plaatsvinden, te weten op de  tweede of uiterlijk de derde rekening.

   

Nu de verrekening ook op een later moment kan plaatsvinden, is in de uiting onduidelijke informatie verstrekt als bedoeld in artikel 8.2 aanhef van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. 

 

 

 

 

De beslissing van de voorzitter

 

Op grond van het hierboven overwogene acht de voorzitter de uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC en beveelt hij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken