a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.0250

Datum:

25-06-2007

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de poster van KPN N.V.met de volgende tekst:
“Het informatie
nummer
118 stopt.

Bel voortaan met
1888
nummerinformatie”.

De klacht

De suggestie wordt gewekt dat 118 is gewijzigd in 1888. Er zijn echter meer partijen die nummerinformatie aanbieden, zoals Vodafone via het nummer 1800.

Het verweer

Vanaf 1 april 2007 is het nummer 118 dat voor nummerinformatie werd gebruikt, uitgefaseerd. Daarvoor in de plaats zijn nummers gekomen bestaande uit 4 cijfers, beginnend met 18 (18xy). Nummerhouders met een nummer uit de 18xy reeks kunnen via dat nummer een abonnee informatiedienst aanbieden. Het nieuwe nummer dat adverteerder gebruikt voor haar abonnee informatiedienst is 1888. Niet wordt gesuggereerd dat adverteerder de enige aanbieder van nummerinformatie diensten zou zijn. Van misleiding is geen sprake.

Het oordeel van de Commissie

Van de uiting gaat niet de suggestie uit dat 1888 een voortzetting is van 118. Gesteld wordt dat 118 niet langer geraadpleegd kan worden en dat men voor nummerinformatie voortaan 1888 kan bellen. Deze tekst impliceert niet dat 1888 het enige nummer is waar men nummerinformatie kan opvragen en dat er niet ook andere nummers zijn die men voor nummerinformatie kan bellen.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken