a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2014/00456

Datum:

23-07-2014

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Misl. Beschikbaarheid

Medium:

Radio

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de radiocommercial waarin 4G voor Vodafone Prepaid wordt aangeprezen.

In de commercial is te horen hoe een man de klantenservice van een (andere) telefoonaanbieder belt en vraagt of hij met prepaid ook gebruik kan maken van 4G. De medewerkster van de klantenservice legt uit dat 4G “alleen bij een abonnement” is en dat 4G en prepaid “twee dingen zijn die niet samen gaan”. Op de opmerking van de man “Je hebt prepaid en 4G, en dat kan op één telefoon” deelt de medewerkster mee: “Maar niet bij ons”.

Aan het eind van de commercial zegt de voice-over: “Sneller 4G voor iedereen. Nu ook bij Vodafone Prepaid.”

De klacht

In de commercial wordt meegedeeld dat bij Vodafone 4G beschikbaar is voor iedereen en nu ook voor prepaid. 4G blijkt echter niet beschikbaar te zijn voor klagers abonnement ‘SO Bel + SMS + Web-2’, omdat dit volgens Vodafone een oud abonnement betreft. Klager acht de reclame misleidend, nu 4G van Vodafone blijkbaar niet voor iedereen is.

Het verweer

Uit commerciële overwegingen heeft Vodafone besloten dat een aantal ‘oude’ abonnementen, waaronder dat van klager, geen gebruik kan maken van het 4G netwerk van Vodafone. Met oude abonnementen wordt gedoeld op abonnementen die niet meer worden aangeboden bij nieuwe (verlengings)overeenkomsten. In de commercial wordt meegedeeld dat sinds kort 4G beschikbaar is voor alle Vodafone Prepaid aansluitingen. Dit geldt voor zowel nieuwe als bestaande Vodafone Prepaid aansluitingen, omdat het technisch gezien niet mogelijk is het 4G-netwerk alleen aan nieuwe prepaid aansluitingen aan te bieden. Dat onderscheid kan bij abonnementen wel gemaakt worden. De reclame is niet misleidend, omdat deze de gemiddelde consument niet kan brengen tot een besluit over een transactie dat hij anders niet had genomen. Een dergelijk besluit impliceert namelijk dat het gaat om het afnemen van goederen of diensten die door de adverteerder op het moment van de reclame-uiting nog worden aangeboden. Dat is bij het oude abonnement van klager niet het geval.

Het oordeel van de Commissie

Naar het oordeel van de Commissie zal de gemiddelde consument de radiocommercial aldus begrijpen dat bij Vodafone 4G niet alleen – zoals gebruikelijk is bij andere aanbieders – beschikbaar is voor abonnementen, maar ook voor prepaid aansluitingen en dat daardoor bij Vodafone “sneller 4G voor iedereen” is. Als erkend is echter komen vast te staan dat het 4G-netwerk niet voor alle Vodafone abonnementen beschikbaar is. Nu in de commercial geen (verwijzing naar een) voorbehoud wordt gemaakt, acht de Commissie de uiting, waarin wordt gesuggereerd dat Vodafone 4G beschikbaar is voor alle abonnementen en prepaid aansluitingen, te absoluut. Aldus gaat de uiting gepaard met onjuiste informatie als bedoeld in de aanhef van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en om die reden oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Bedoeld besluit over een transactie hoeft geen betrekking te hebben op door adverteerder aangeboden goederen of diensten, maar kan ook zien op het besluit om af te zien van een transactie betreffende een product dat door een derde wordt aangeboden.

Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

De Commissie acht de uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken