a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Status:

Dossiernr:

2017/00792/A

Datum:

09-02-2018

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Radio

De bestreden reclame-uitingen

Het betreft:

1.

Een televisiereclame.

Daarin zegt de voice-over:

“Combineer jij Ziggo al met Vodafone, of eh Vodafone met Ziggo?

Nee, dan mis je elke maand non-stop gratis extra’s,

zoals € 5,- korting, elke maand weer,

en dubbele data,

een extra tv pakket naar keuze,

en een veilig online pakket.
Kijk op ziggo.nlon-stop. Dat is het plezier van Ziggo”.

In de eerste helft van de reclame, die 20 seconden duurt, verschijnt (ongeveer van seconde 2 tot seconde 9) onderin beeld:

“Bij een Vodafone abonnement en Ziggo pakket met lnternet en digitale TV inclusief Mediabox of Cl+ module. De €5,- korting geldt bij een nieuw Vodafone Red abonnement of een Ziggo pakket”.

 

2.

Een radioreclame.

Daarin zegt de voice-over onder meer:

“Combineer jij Vodafone als met Ziggo Alles-in-1, of eh Ziggo Alles-in-1 met Vodafone?

Nee, dan mis je elke maand non-stop gratis extra’s,

zoals € 5,- korting, elke maand weer,

en dubbele data.

Kijk op vodafone.nlon-stop. The future is exciting”.

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

Dagelijks wordt klager geconfronteerd met de reclame van Ziggo en Vodafone, inhoudende dat als je klant bent van beide, je dubbele data krijgt en € 5,- korting op de factuur van Vodafone.

De dubbele data krijgt klager, maar voor de korting komt hij niet in aanmerking, omdat hij “een te goedkoop abonnement” heeft.

Klager vindt de reclame misleidend, omdat daarin niet is vermeld wat voor abonnement men moet hebben om voor de korting in aanmerking te komen.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

Zoals bij elke campagne wil men als bedrijf een pakkende claim communiceren. Dat is in dit geval: “Combineer nu Vodafone met Ziggo en …” en “Combineer nu Ziggo met Vodafone en …”. Omdat weliswaar de meeste maar niet alle combinaties van diensten/abonnementen onder Vodafone en Ziggo in aanmerking komen voor de Non-Stop gratis extra’s, heeft Vodafone Ziggo vanaf het begin van de invoering van de campagne in alle communicatie een disclaimer opgenomen. Deze (tussentijds uitgebreide) disclaimers luiden als volgt:

– Vanaf april 2017: “Bij een Vodafone abonnement en Ziggo pakket met lnternet & Digitale TV”

– Vanaf begin juni 2017: “Bij een Vodafone abonnement en Ziggo pakket met lnternet & Digitale TV inclusief mediabox of Cl+ module. De € 5,- geldt bij een nieuw Ziggo, of Vodafone Smart, Red of Black abonnement. Zoals hier te zien”

– Met de recente invoering van nieuwe abonnementsvormen aan de Vodafonekant is de disclaimer wederom aangepast: “Bij een Vodafone abonnement en Ziggo pakket met lnternet en digitale TV inclusief Mediabox of Cl+ module. De €5,- korting geldt bij een nieuw Vodafone Red abonnement of een Ziggo pakket”.

Laatstgenoemde disclaimer staat in de televisiecommercial.

De radiocommercial biedt minder ruimte om op eventuele haken en ogen te wijzen.  Daarom communiceert adverteerder de basics van de campagne, en verwijst zij verder naar de pagina “vodafone.nlon-stop”, waar de voorwaarden duidelijk worden omschreven.

 

E-mail van 12 december 2017 van secretariaat Stichting Reclame Code (SRC)

Het secretariaat van SRC heeft adverteerder meegedeeld graag te vernemen of de onderhavige campagne nog loopt op radio, televisie en via folders of flyers, en zo ja, tot wanneer. 

 

E-mail van 5 januari 2018 van adverteerder

Adverteerder heeft, voor zover gezien de vraag van het secretariaat van SRC belang, het volgende meegedeeld.

De bestreden uitingen “staan niet meer online of live als zodanig”. De campagne “Non-stop gratis extra’s” loopt nog steeds.

 

Het oordeel van de Commissie

1.

Met betrekking tot de verschillende uitingen overweegt de Commissie het volgende. 

2.

De televisiereclame

Door de voice-over wordt gesproken over “€ 5,- korting, elke maand weer” die men mist, indien men niet Ziggo met Vodafone combineert, of Vodafone met Ziggo. Met andere woorden, indien men kiest voor deze combinatie, krijgt men elke maand € 5,- korting.

In de eerste helft van de reclame, die 20 seconden duurt, verschijnt (ongeveer van seconde 2 tot seconde 9) klein gedrukt onderin beeld:

“Bij een Vodafone abonnement en Ziggo pakket met lnternet en digitale TV inclusief Mediabox of Cl+ module. De €5,- korting geldt bij een nieuw Vodafone Red abonnement of een Ziggo pakket”. Deze beperkende voorwaarden, waaronder de voor klager relevante voorwaarde dat de €5,- korting geldt bij een nieuw Vodafone Red abonnement of een Ziggo pakket, acht de Commissie relatief zo klein gedrukt en kort in beeld, dat deze de kijker gemakkelijk kunnen ontgaan. Aldus is er naar het oordeel van de Commissie sprake van een op onduidelijke wijze verstrekken van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen. Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

3.

De radioreclame

In de radioreclame wordt gesproken over “€ 5,- korting, elke maand weer” die men mist, indien men niet Vodafone met Ziggo Alles-in-1 combineert, of Ziggo Alles-in-1 met Vodafone. Met andere woorden, indien men kiest voor deze combinatie, krijgt men elke maand € 5,- korting.

Uit het verweer met betrekking tot bovengenoemde televisiereclame begrijpt de Commissie dat de €5,- korting geldt bij een nieuw Vodafone Red abonnement of een Ziggo pakket. Naar het oordeel van de Commissie is deze beperkende voorwaarde zo essentieel voor het onderhavige aanbod, dat men hier in de radioreclame duidelijk over moet worden geïnformeerd. Wat dit betreft kan niet worden volstaan met de enkele verwijzing: “Kijk op vodafone.nlon-stop”.

Gelet op het bovenstaande wordt er essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen verborgen gehouden. Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

4.

Ten slotte wijst de Commissie er op dat zij in dossier 2017/00792, naar aanleiding van een andere klacht tegen (onder meer) bovenbedoelde televisie- en radioreclame, op basis van die klacht heeft geoordeeld dat deze televisie- en radioreclame misleidend zijn als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d NRC, en daardoor oneerlijk als bedoeld in artikel 7 NRC.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uitingen in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken