17 januari 2019
Afgelopen week waren er technische problemen met het klachtenformulier op deze website. Dit is nu opgelost. Het is weer mogelijk om online een klacht in te dienen. Helaas hebben wij niet alle klachten van afgelopen dagen (van 9 tot 16 januari) in goede orde ontvangen. Mocht u in deze periode een klacht hebben ingediend, maar...
26 november 2018
De Europese koepelorganisatie EASA (The European Advertising Standards Alliance) heeft het jaarlijks rapport gepubliceerd met daarin de verzamelde statistieken van alle Europese zusterorganisaties, waaronder de Stichting Reclame Code (SRC). In ''European Trends in Advertising Self-Regulation & Cross-Border Complaints' staan onder meer analyses over de klachtenafhandeling, aanvragen van copy-advies en wordt melding gedaan van het aantal 'cross-border...
15 november 2018
Donderdagmiddag is in het gezelschap van collega's, bestuur en relaties afscheid genomen van Prisca Ancion-Kors als directeur van de Stichting Reclame Code. Otto van der Harst is gepresenteerd als nieuwe directeur. Prisca Ancion-Kors blikte terug op 29 jaar zelfregulering in reclame. Een periode waarin zij de SRC heeft gemaakt tot wat het nu is; dé...
15 november 2018
Met de nieuwe website reclamecode.nl wil de Stichting Reclame Code de bezoekers van de website nog beter informeren. Daarom is een animatievideo ontwikkeld met uitleg over hoe het indienen van een klacht in zijn werk gaat en wat er vervolgens precies met die klacht gebeurt. De video is te bekijken op de pagina Hoe dien...
15 oktober 2018
Vanaf 15 oktober 2018 maakt de CCBA onderdeel uit van de Nederlandse Reclame Code. Deze reclamecode is een initiatief van De Nederlandse Stichting Esthetische Geneeskunde (NSEG). Deze reclamecode is van toepassing op reclame voor medische cosmetische behandelingen uitgevoerd door artsen en op reclame voor dergelijke behandelingen in klinieken. Een van de regels uit de code...
5 oktober 2018
Op 21 november 2013 heeft de Reclame Code Commissie geoordeeld dat Skyscanner bij een zoekopdracht voor een ticket naar Miami ten onrechte zei dat een Franse reisaanbieder het goedkoopste ticket aanbood. Als alle onvermijdelijke kosten bij de prijs van het ticket werden opgeteld, zoals ook verplicht is, was deze aanbieder niet meer de goedkoopste. De...
26 september 2018
Corendon heeft op haar website onjuiste prijzen vermeld in het kader van ‘Crazy Days’. Dit oordeelde de Reclame Code Commissie (RCC) nadat een klager een reis had geboekt en daarna te horen kreeg dat de prijs fout was. De reisaanbieder trok dit aanbod vervolgens in op grond van de algemene voorwaarden. De reclame is volgens...
27 juli 2018
Per 1 september 2018 wordt Otto van der Harst de nieuwe directeur van de Stichting Reclame Code (SRC) en is daarmee de opvolger van Prisca Ancion-Kors die afscheid neemt van dit instituut. Voorzitter Dick Molman: “We waren op zoek naar een passende opvolger voor Prisca die een ongelooflijke bijdrage heeft geleverd aan de thans breed...
14 mei 2018
Planeteo Research Group opnieuw de fout in met zogenaamde “gratis” hotelovernachtingen In een e-mail belooft onderzoeksbureau Planeteo Research Group als beloning voor het deelnemen aan een enquête over het ecologisch bewustzijn onder bewoners van de Europese Unie een voucher voor drie gratis hotelovernachtingen voor twee personen. De deelnemer aan het onderzoek blijkt echter een "emissietoeslag"...
15 maart 2018
Vanaf 15 maart 2018 maakt de Reclamecode Zuigelingenvoeding onderdeel uit van de Nederlandse Reclame Code. Deze reclamecode is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Fabrikanten van Kinder- en Dieetvoedingsmiddelen (VNFKD) en is afgeleid van de gedragscode reclame zuigelingenvoeding die de VNFKD sinds juli 2016 hanteert. De tekst van de Reclamecode Zuigelingenvoeding vindt u hier.
De uitspraken van de (voorzitter van de) Reclame Code Commissie en het College van Beroep vindt u hier.
Hier vindt u de regels van de Nederlandse Reclame Code en de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep.