a a a
 

Nieuws

Het laatste nieuws over de Stichting Reclame Code

Reclamecode Social Media & Influencer Marketing vernieuwd

15 mei 2019

Social media

Geactualiseerde toelichting biedt praktische tips voor transparante reclame via social media platforms De Stichting Reclame Code (SRC) heeft de update van de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing gepubliceerd. In de aangepaste code staan praktische voorbeelden zodat zowel merk als influencer weet hoe samen reclame gemaakt kan worden op een transparante en betrouwbare manier. Ook...

Lees meer

Stichting Reclame Code in de media

30 maart 2019

De Stichting Reclame Code en de uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep zijn regelmatig in het nieuws. Op deze pagina een selectie van enkele berichten en interviews die onlangs in de media zijn verschenen. 19 juni 2019 Foodwatch- Succes tegen misleiding! AH Jumbo e.a. passen hun misleidende vanillevla aan Bekijk het...

Lees meer

Nieuwe en gewijzigde reclamecodes per 1 februari 2019

1 februari 2019

Per 1 februari 2019 maakt de Code Aanprijzing Gezondheidsproducten (CAG) deel uit van de Nederlandse Reclame Code. Daarmee samenhangend zijn er enkele wijzigingen doorgevoerd in de Code Publieksreclame Geneesmiddelen (CPG) en de Code Medische Hulpmiddelen (CMH). Ook is er een wijziging opgenomen in de Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RVV) die reclame gericht op kinderen nader inperkt...

Lees meer

Technische problemen klachtenformulier

17 januari 2019

Afgelopen week waren er technische problemen met het klachtenformulier op deze website. Dit is nu opgelost. Het is weer mogelijk om online een klacht in te dienen. Helaas hebben wij niet alle klachten van afgelopen dagen (van 9 tot 16 januari) in goede orde ontvangen. Mocht u in deze periode een klacht hebben ingediend, maar...

Lees meer

EASA publiceert ‘European Trends in Advertising Self-Regulation & Cross-Border Complaints’

26 november 2018

De Europese koepelorganisatie EASA (The European Advertising Standards Alliance) heeft het jaarlijks rapport gepubliceerd met daarin de verzamelde statistieken van alle Europese zusterorganisaties, waaronder de Stichting Reclame Code (SRC). In ''European Trends in Advertising Self-Regulation & Cross-Border Complaints' staan onder meer analyses over de klachtenafhandeling, aanvragen van copy-advies en wordt melding gedaan van het aantal 'cross-border...

Lees meer

Bijeenkomst SRC ter ere van afscheid Prisca Ancion-Kors en welkom van Otto van der Harst

15 november 2018

Donderdagmiddag is in het gezelschap van collega's, bestuur en relaties afscheid genomen van Prisca Ancion-Kors als directeur van de Stichting Reclame Code. Otto van der Harst is gepresenteerd als nieuwe directeur. Prisca Ancion-Kors blikte terug op 29 jaar zelfregulering in reclame. Een periode waarin zij de SRC heeft gemaakt tot wat het nu is; dé...

Lees meer

Video met uitleg over de klachtenprocedure

15 november 2018

Met de nieuwe website reclamecode.nl wil de Stichting Reclame Code de bezoekers van de website nog beter informeren. Daarom is een animatievideo ontwikkeld met uitleg over hoe het indienen van een klacht in zijn werk gaat en wat er vervolgens precies met die klacht gebeurt.  De video is te bekijken op de pagina Hoe dien...

Lees meer

Code medische Cosmetische Behandelingen uitgevoerd door Artsen (CCBA) in werking getreden

15 oktober 2018

Vanaf 15 oktober 2018 maakt de CCBA onderdeel uit van de Nederlandse Reclame Code. Deze reclamecode is een initiatief van De Nederlandse Stichting Esthetische Geneeskunde (NSEG). Deze reclamecode is van toepassing op reclame voor medische cosmetische behandelingen uitgevoerd door artsen en op reclame voor dergelijke behandelingen in klinieken. Een van de regels uit de code...

Lees meer

Zelfregulering onder de loep van de rechtspraak

5 oktober 2018

Op 21 november 2013 heeft de Reclame Code Commissie geoordeeld dat Skyscanner bij een zoekopdracht voor een ticket naar Miami ten onrechte zei dat een Franse reisaanbieder het goedkoopste ticket aanbood. Als alle onvermijdelijke kosten bij de prijs van het ticket werden opgeteld, zoals ook verplicht is, was deze aanbieder niet meer de goedkoopste. De...

Lees meer

Corendon misleidt consumenten herhaaldelijk door onjuiste prijzen

26 september 2018

Corendon heeft op haar website onjuiste prijzen vermeld in het kader van ‘Crazy Days’. Dit oordeelde de Reclame Code Commissie (RCC) nadat een klager een reis had geboekt en daarna te horen kreeg dat de prijs fout was. De reisaanbieder trok dit aanbod vervolgens in op grond van de algemene voorwaarden. De reclame is volgens...

Lees meer

Nederlandse Reclame Code

Hier vindt u de regels van de Nederlandse Reclame Code en de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep.

Nederlandse Reclame Code
Bekijk de NRC