a a a
 

Nieuws

Het laatste nieuws over de Stichting Reclame Code

Corendon misleidt consumenten herhaaldelijk door onjuiste prijzen

26 september 2018

Corendon heeft op haar website onjuiste prijzen vermeld in het kader van ‘Crazy Days’. Dit oordeelde de Reclame Code Commissie (RCC) nadat een klager een reis had geboekt en daarna te horen kreeg dat de prijs fout was. De reisaanbieder trok dit aanbod vervolgens in op grond van de algemene voorwaarden. De reclame is volgens...

Lees meer

Nieuwe directeur Stichting Reclame Code

27 juli 2018

Per 1 september 2018 wordt Otto van der Harst de nieuwe directeur van de Stichting Reclame Code (SRC) en is daarmee de opvolger van Prisca Ancion-Kors die afscheid neemt van dit instituut. Voorzitter Dick Molman: “We waren op zoek naar een passende opvolger voor Prisca die een ongelooflijke bijdrage heeft geleverd aan de thans breed...

Lees meer

ALERT! Planeteo Research Group opnieuw de fout in

14 mei 2018

Planeteo Research Group opnieuw de fout in met zogenaamde “gratis” hotelovernachtingen In een e-mail belooft onderzoeksbureau Planeteo Research Group als beloning voor het deelnemen aan een enquête over het ecologisch bewustzijn onder bewoners van de Europese Unie een voucher voor drie gratis hotelovernachtingen voor twee personen. De deelnemer aan het onderzoek blijkt echter een "emissietoeslag"...

Lees meer

Reclamecode Zuigelingenvoeding in werking getreden

15 maart 2018

Vanaf 15 maart 2018 maakt de Reclamecode Zuigelingenvoeding onderdeel uit van de Nederlandse Reclame Code. Deze reclamecode is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Fabrikanten van Kinder- en Dieetvoedingsmiddelen (VNFKD) en is afgeleid van de gedragscode reclame zuigelingenvoeding die de VNFKD sinds juli 2016 hanteert. De tekst van de Reclamecode Zuigelingenvoeding vindt u hier.

Lees meer

– UPDATE – Klachten over postercampagne Suitsupply

8 maart 2018

- UPDATE-  21 maart 2018 De uitspraak is onherroepelijk en is hier te vinden onder dossiernummer 2018/00179. Amsterdam, 8 maart 2018 De Stichting Reclame Code heeft klachten ontvangen over een postercampagne van Suitsupply. Op de campagneposters van het kledingmerk zijn onder meer zoenende mannen te zien. De voorzitter van de Reclame Code Commissie heeft besloten...

Lees meer

Stichting Reclame Code-directeur Prisca Ancion-Kors kondigt vertrek eind 2018 aan

15 februari 2018

Prisca Ancion-Kors heeft kenbaar gemaakt dat zij na 28 jaar SRC nog graag een keer een andere richting wil inslaan. “Tijdens de reorganisatie van het bestuursmodel heb ik aangegeven dat dit een goed moment voor mij zou zijn om het directeurschap van de SRC over te dragen. Nu het nieuwe bestuur daadwerkelijk is gestart, is...

Lees meer

– UPDATE 2 – RCC behandelt klachten Postcode Loterij

10 januari 2018

UPDATE 5 april 2018 De uitspraak van de Reclame Code Commissie is door het College van Beroep bevestigd en heeft geleid tot een 'aanbeveling'. De Commissie acht de uiting in strijd met artikel 11.1 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Lees hier de uitspraak. UPDATE 7 maart 2018...

Lees meer

ALERT: Bebo Parket misleidt consument met exclusief btw-prijzen

9 januari 2018

Omdat Bebo Parket in de krant haar vloeren aan consumenten aanprijst met vermelding van prijzen waarbij geen btw is inbegrepen, misleidt zij en handelt zij daarmee ook in strijd met de wet (Wet op omzetbelasting). Dat heeft de Reclame Code Commissie geoordeeld in haar uitspraak op 7 december 2017. De commissie heeft Bebo Parket al...

Lees meer

Samenwerking Stichting Reclame Code en Commissariaat voor de Media

23 november 2017

Op donderdag 23 november 2017 hebben de Stichting Reclame Code en het Commissariaat voor de Media een samenwerkingsprotocol ondertekend. Doel van deze overeenkomst is het bevorderen van efficiënte en doelgerichte vervulling van de taken van beide partijen. Zowel de Stichting Reclame Code (SRC) als het Commissariaat voor de Media (het Commissariaat) zijn betrokken bij het...

Lees meer

SRC feliciteert YouTubers met initiatief Social Code: YouTube

17 november 2017

De Stichting Reclame Code juicht het toe dat een belangrijke groep van YouTubers concreet invulling heeft gegeven aan de wens om transparant en professioneel te opereren en zelf een heldere visie heeft geformuleerd over hoe je voor je volgers op YouTube duidelijk kunt maken wanneer er sprake is van reclame. Transparantie bij het maken van...

Lees meer

Nederlandse Reclame Code

Hier vindt u de regels van de Nederlandse Reclame Code en de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep.

Nederlandse Reclame Code
Bekijk de NRC