a a a
 

Nieuws

Het laatste nieuws over de Stichting Reclame Code

Recente uitspraken

16 november 2020

Onderstaand vindt u een overzicht van de uitspraken van afgelopen weken. Let wel dat de uitspraak pas wordt gepubliceerd nadat de beroepstermijn van 14 dagen is verstreken (en indien er geen beroep is ingesteld). Wilt u direct na publicatie van uitspraken een melding krijgen? Meld u dan aan voor de RSS-uitsprakenfeed. Dit overzicht wordt wekelijks aangevuld...

Lees meer

Nieuwe Mediawet: wat betekent dit voor de Reclamecode Social Media?

1 november 2020

Social media

Op 1 november treedt de nieuwe Mediawet in werking. Deze wet is aangepast vanwege een Europese richtlijn die ook videoplatforms, zoals YouTube, onder de mediaregulering brengt. Door deze aanpassing kan de nieuwe Mediawet ook gevolgen hebben voor Nederlandse videokanalen op social media platforms, bijvoorbeeld als het gaat om het herkenbaar maken van reclame, productplaatsing en...

Lees meer

Klachten over reclame Gezond Verstand

28 oktober 2020

De Reclame Code Commissie heeft een groot aantal klachten ontvangen over reclame-uitingen van Gezond Verstand. De klachten gaan over een radiocommercial en een huis-aan-huisfolder waarin reclame wordt gemaakt voor het tijdschrift ‘Gezond Verstand’.  Een aantal van deze klachten is reeds in behandeling genomen. Na een proces van hoor en wederhoor zal de (voorzitter van de)...

Lees meer

Nieuwe Reclamecode voor Alcoholvrij en Alcoholarm Bier

15 oktober 2020

Donderdag 15 oktober is de Reclamecode voor Alcoholvrij en Alcoholarm Bier (RvAAB) in werking getreden. In de code is o.a. vastgelegd dat reclame voor alcoholvrij en -arm bier niet gericht mag worden op jongeren onder de 18 jaar en dat reclame voor alcoholarm bier niet gericht mag worden op zwangere vrouwen en op actieve verkeersdeelname....

Lees meer

Google nieuw lid van EASA

15 oktober 2020

De European Advertising Standards Alliance (EASA), waarvan Stichting Reclame Code lid is, verwelkomt Google als eerste organisatie met een bedrijfslidmaatschap van de Alliance en als partner van het zelfregulerende netwerk voor reclamemakers, media en advertentiebedrijven. De kersverse samenwerking met dit gevestigde en alom erkende zelfregulerende netwerk geeft blijk van het onophoudelijke streven van Google naar...

Lees meer

Reclamecode Zuigelingenvoeding aangepast

15 juli 2020

Op 15 juli 2020 treedt de aangepaste Reclamecode Zuigelingenvoeding in werking. Deze code is aangepast zodat deze aansluit bij nieuwe wetgeving voor zuigelingenvoeding die eerder dit jaar in werking is getreden. De wijzigingen hebben met name betrekking op de vermeldingen en claims op verpakkingen van volledige- en opvolgzuigelingenvoeding. Lees de volledige code hier.

Lees meer

ALERT: Vastelastenbond

2 juni 2020

Vastelastenbond opnieuw de fout in met ‘WOZ-waarde Check’ De reclame waarin Vastelastenbond een ‘WOZ-waarde Check’ aanbiedt, is oneerlijk. Dat heeft de Reclame Code Commissie geoordeeld in haar uitspraak van 14 mei 2020. In de flyer en brief biedt Vastelastenbond een ‘WOZ-waarde Check’ aan, waarin het publiek wordt aangemoedigd om bezwaar te maken tegen de WOZ-aanslag....

Lees meer

Jaarverslag 2019: recordaantal klachten en meldingen

29 mei 2020

De Stichting Reclame Code (SRC) presenteert haar Jaarverslag 2019. U kunt de uitgebreide online-versie hier lezen, en hier vindt u een korte grafische samenvatting.  Het Nederlandse publiek moet reclame kunnen vertrouwen. Dit is nu, in deze onzekere tijden, en waarin de online reclamemarkt blijft groeien, belangrijker dan ooit. Zelfregulering is hier bij uitstek het instrument...

Lees meer

Eerste virtuele zitting RCC

23 april 2020

Vandaag heeft de eerste virtuele zitting van de Reclame Code Commissie (RCC) plaatsgevonden. De Commissie heeft de klagers en adverteerders gehoord, en onderling overlegd via een videoconference-verbinding. Nu deze eerste zitting succesvol is verlopen, zullen de aankomende zittingen– in ieder geval zolang de huidige Corona-maatregelen van kracht zijn - op deze wijze plaatsvinden. De volgende...

Lees meer

Verantwoorde reclame in Corona-tijd

3 april 2020

De Stichting Reclame Code (SRC) roept op tot extra aandacht voor het belang van verantwoorde reclame; juist in deze tijd van de Corona-crisis. De internationale koepelorganisaties voor zelfregulering van reclame (ICAS en EASA), waar de SRC ook toe behoort, hebben hierover een gezamenlijk statement opgesteld. Zij waarschuwen voor reclame-uitingen die de volksgezondheid ondermijnen of misbruik...

Lees meer

Nederlandse Reclame Code

Hier vindt u de regels van de Nederlandse Reclame Code en de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep

Nederlandse Reclame Code
Bekijk de NRC