a a a
 

Nieuws

Het laatste nieuws over de Stichting Reclame Code

Publicatie SRC jaarverslag 2023

28 mei 2024

Opnieuw stijging klachten over reclame In 2023 is het aantal klachten over Nederlandse reclame gestegen vergeleken met het jaar daarvoor. De cijfers tonen dat de Reclame Code Commissie relevant is en blijft. Zo blijkt uit het jaarverslag van de Stichting Reclame Code (SRC) dat vandaag is gepubliceerd. Het aantal klachten dat de Stichting Reclame Code...

Lees meer

De teller van de gecertificeerde influencers staat in de eerste week al op 600!

30 april 2024

Samen met de brancheorganisaties DDMA en BVA heeft de Stichting een succesvol initiatief gelanceerd: certified by Influencerregels.com. Meer dan 1400 influencers hebben zich gemeld in de eerste week en meer dan 600 haalden het examen en staan u in het register. Dat is een fantastische score. Van hen mag je nu veronderstellen dat ze de...

Lees meer

Certificaat en openbaar register voor influencers om transparantie te bevorderen

22 april 2024

Om kennis van de regels te vergroten en daarmee transparantie binnen influencer marketing te bevorderen, hebben de DDMA, bvA en de Stichting Reclame Code een certificaat gelanceerd: ‘Certified by Influencerregels.com’. Met deze certificering kunnen influencers en content creators laten zien dat ze op een juiste en verantwoorde manier reclame willen maken. Na het behalen van...

Lees meer

Nieuwe adviesraad verwoordt consumentenstem binnen zelfregulering

8 april 2024

Op 1 april jongstleden heeft de Stichting Reclame Code de Consumenten Adviesraad (CAR) ingesteld. Deze Adviesraad zal vanuit het perspectief van consument & maatschappij een bijdrage leveren aan het maken van verantwoorde reclame in Nederland. Een van de belangrijkste taken van de raad is het uitbrengen van onafhankelijk advies bij wijzigingen van de Nederlandse Reclame...

Lees meer

Twee nieuwe reclamecodes: voor alcohol en alcoholvrije dranken

4 april 2024

Sinds 1 april 2024 zijn twee (vernieuwde) reclamecodes in werking getreden: voor alcoholvrije varianten van alcoholhoudende dranken en voor alcoholhoudende dranken. Naast de al langer bestaande Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA), is er nu ook een reclamecode voor alle alcoholvrije dranken: de Reclamecode voor Alcoholvrije Varianten van Alcoholhoudende dranken (RvAVA). Wat is de grootste verandering...

Lees meer

Klachten over ‘Sloopmelk’-campagne van Wakker Dier

19 februari 2024

De Stichting Reclame Code heeft een flink aantal klachten ontvangen over de ‘Sloopmelk’-campagne van Wakker Dier. Het gaat om klachten over de uitingen van deze campagne via print, tv en radio. De klachten zijn zorgvuldig bekeken en een deel van de klachten is al in behandeling genomen. Na een proces van hoor en wederhoor zal...

Lees meer

Recente uitspraken

2 januari 2024

Onderstaand vindt u een overzicht van de uitspraken van afgelopen weken. Let wel dat de uitspraak pas wordt gepubliceerd nadat de beroepstermijn van 14 dagen is verstreken (en indien er geen beroep is ingesteld). Wilt u direct na publicatie van uitspraken een melding krijgen? Meld u dan aan voor de RSS-uitsprakenfeed. Dit overzicht wordt regelmatig aangevuld...

Lees meer

Iedereen op zoek naar online transparantie

26 oktober 2023

De wereld verandert in rap tempo, net als onze manier van communiceren. Met de dag zijn er meer content creators en stijgt het aandeel reclame in online kanalen. Grip krijgen op influencer marketing is een gedeelde wens op zoek naar meer vertrouwen. Online transparantie is daarmee de talk of all towns. Daarom zijn door de...

Lees meer

ALERT: Stichting We Run The City verspreidt opnieuw ongewenst flyers

7 augustus 2023

Naar aanleiding van herhaaldelijke klachten blijkt dat Stichting We Run the City nog steeds nog steeds flyers in brievenbussen met een NEE/NEE-sticker deponeert. In de laatste uitspraak ging het om een ongewenste flyer van HardlopenUtrecht.nl dat onderdeel is van Stichting We Run The City. Hierdoor handelt Stichting We Run The City in strijd met artikel...

Lees meer

Update Code voor Fieldmarketing

1 augustus 2023

Per 1 augustus 2023 is de Code voor Fieldmarketing (CFM) geactualiseerd. Deze code maakt sinds 1 januari 2016 onderdeel uit van de Nederlandse Reclame Code. De veranderingen gaan onder meer over intermediairs, ketenverantwoordelijkheid, herkenbaarheid van wervers en werftijden. Zie voor meer informatie de website van de DDMA, de initiator van deze code.

Lees meer

Nederlandse Reclame Code

Hier vindt u de regels van de Nederlandse Reclame Code en de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep.

Nederlandse Reclame Code
Bekijk de NRC