5 september 2024
Op de Facebookpagina van schoonheidssalon Sensual Aestetics uit Eindhoven worden diverse cosmetische behandelingen aangeboden, waaronder injectiebehandelingen met behulp van fillers, Botox en (naald)mesotherapie. Dergelijke behandelingen mogen op grond van de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg (Wet BIG) alléén worden uitgevoerd door daartoe bevoegde zorgverleners met een BIG-registratie, zoals artsen. Naar aanleiding van...
7 augustus 2024
In deze zaak gaat het om de vraag of televisiereclame voor een vliegvakantie is toegestaan. De Reclame Code Commissie en het College van Beroep beantwoorden deze vraag bevestigend. Klik hier voor de uitspraak.
18 juni 2024
Dit jaar bestaat de Stichting Reclame Code (SRC) 60 jaar. Daarom was de SRC host van de halfjaarlijkse vergadering van de European Advertising Standards Alliance (EASA) en was er op 17 juni jl. een congres in Beeld en Geluid waar het boek ‘Wat mocht, wat mag, what’s next? Reclame als spiegel van onze tijd‘ is...
28 mei 2024
Opnieuw stijging klachten over reclame In 2023 is het aantal klachten over Nederlandse reclame gestegen vergeleken met het jaar daarvoor. De cijfers tonen dat de Reclame Code Commissie relevant is en blijft. Zo blijkt uit het jaarverslag van de Stichting Reclame Code (SRC) dat vandaag is gepubliceerd. Het aantal klachten dat de Stichting Reclame Code...
30 april 2024
Samen met de brancheorganisaties DDMA en BVA heeft de Stichting een succesvol initiatief gelanceerd: certified by Influencerregels.com. Meer dan 1400 influencers hebben zich gemeld in de eerste week en meer dan 600 haalden het examen en staan u in het register. Dat is een fantastische score. Van hen mag je nu veronderstellen dat ze de...
22 april 2024
Om kennis van de regels te vergroten en daarmee transparantie binnen influencer marketing te bevorderen, hebben de DDMA, bvA en de Stichting Reclame Code een certificaat gelanceerd: ‘Certified by Influencerregels.com’. Met deze certificering kunnen influencers en content creators laten zien dat ze op een juiste en verantwoorde manier reclame willen maken. Na het behalen van...
8 april 2024
Op 1 april jongstleden heeft de Stichting Reclame Code de Consumenten Adviesraad (CAR) ingesteld. Deze Adviesraad zal vanuit het perspectief van consument & maatschappij een bijdrage leveren aan het maken van verantwoorde reclame in Nederland. Een van de belangrijkste taken van de raad is het uitbrengen van onafhankelijk advies bij wijzigingen van de Nederlandse Reclame...
4 april 2024
Sinds 1 april 2024 zijn twee (vernieuwde) reclamecodes in werking getreden: voor alcoholvrije varianten van alcoholhoudende dranken en voor alcoholhoudende dranken. Naast de al langer bestaande Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA), is er nu ook een reclamecode voor alle alcoholvrije dranken: de Reclamecode voor Alcoholvrije Varianten van Alcoholhoudende dranken (RvAVA). Wat is de grootste verandering...
19 februari 2024
De Stichting Reclame Code heeft een flink aantal klachten ontvangen over de ‘Sloopmelk’-campagne van Wakker Dier. Het gaat om klachten over de uitingen van deze campagne via print, tv en radio. De klachten zijn zorgvuldig bekeken en een deel van de klachten is al in behandeling genomen. Na een proces van hoor en wederhoor zal...
2 januari 2024
Onderstaand vindt u een overzicht van de uitspraken van afgelopen weken. Let wel dat de uitspraak pas wordt gepubliceerd nadat de beroepstermijn van 14 dagen is verstreken (en indien er geen beroep is ingesteld). Wilt u direct na publicatie van uitspraken een melding krijgen? Meld u dan aan voor de RSS-uitsprakenfeed. Dit overzicht wordt regelmatig aangevuld...
De uitspraken van de (voorzitter van de) Reclame Code Commissie en het College van Beroep vindt u hier.
Hier vindt u de regels van de Nederlandse Reclame Code en de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep.