a a a
 

Nieuws

Het laatste nieuws over de Stichting Reclame Code

Recente uitspraken

10 juni 2021

Onderstaand vindt u een overzicht van de uitspraken van afgelopen weken. Let wel dat de uitspraak pas wordt gepubliceerd nadat de beroepstermijn van 14 dagen is verstreken (en indien er geen beroep is ingesteld). Wilt u direct na publicatie van uitspraken een melding krijgen? Meld u dan aan voor de RSS-uitsprakenfeed. Dit overzicht wordt wekelijks aangevuld...

Lees meer

Jaarverslag 2020: meeste beslissingen gaan over online reclame

19 mei 2021

De Stichting Reclame Code (SRC) presenteert haar Jaarverslag 2020. U kunt de uitgebreide online-versie hier lezen, en hier vindt u een korte grafische samenvatting.  De consument weet de weg naar de Reclame Code Commissie (RCC) onverminderd vaak te vinden. De Stichting Reclame Code heeft in 2020 4.015 klachten en meldingen ontvangen, die tot 538 beslissingen...

Lees meer

Facebook sluit zich aan bij de Stichting Reclame Code

29 april 2021

Facebook en Stichting Reclame Code maken vandaag bekend dat Facebook de principes en doelstellingen van de Stichting Reclame Code (SRC) officieel gaat onderschrijven. Met de deze maand gesloten overeenkomst bevestigt Facebook het belang van zelfregulering en het werk van de SRC.  Deze expliciete ondersteuning van Facebook vormt een belangrijke aanvulling op haar eigen advertentiebeleid, waarin...

Lees meer

Klachten vaccinatiecampagne

7 april 2021

- UPDATE-  7 april 2021 De klachten over de vaccinatiecampagne van de Rijksoverheid zijn afgewezen. De uitspraken zijn onherroepelijk en zijn via onderstaande links te vinden: Dossier 2021/00051 Dossier 2021/00051 A Dossier 2021/00051 B 4 februari 2021 De Reclame Code Commissie heeft een aantal klachten ontvangen, en in behandeling genomen, over de vaccinatiecampagne van de...

Lees meer

Code Postfilter 2021

1 april 2021

Op 1 april 2021 treedt de geactualiseerde versie van de Code voor het gebruik van Postfilter in werking. Deze update biedt afzenders van geadresseerde reclamepost duidelijkere richtlijnen en maakt het voor consumenten makkelijker om aan te geven welke post ze wel en niet willen ontvangen. Het Nationaal Postregister wordt voortaan als Postfilter aangeduid. Afzenders van...

Lees meer

Klachten over folders van politieke partijen

15 maart 2021

Heeft u een NEE/NEE- of NEE/JA-sticker op uw brievenbus en ontvangt u toch reclame? Dan moet u daar éérst een klacht over indienen bij de afzender, en pas als die niet, niet tijdig of onbevredigend reageert, kunt u een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie. Dit geldt ook voor de ongewenste ontvangst van folders...

Lees meer

ALERT! Dekbed Discounter opnieuw de fout in met ontbrekende voorwaarde in reclame

1 maart 2021

De reclame waarin Dekbed Discounter bij een bestelling een gratis beddengoedpakket aanbiedt, is oneerlijk. Dat heeft de Reclame Code Commissie geoordeeld in haar uitspraak van 10 februari 2021. Dekbed Discounter zegt op haar website dat men bij een bestelling een “Gratis beddengoedpakket t.w.v. € 179,99” krijgt. Omdat niet duidelijk wordt gemaakt dan men het gratis...

Lees meer

Klachten tegen radiospotje van Forum voor Democratie

9 februari 2021

In een korte tijd zijn veel klachten ingediend tegen een radiospotje van Forum voor Democratie. Daarin wordt gezegd dat moet worden overgegaan tot een meer gerichte coronabescherming, omdat corona "vooral" gevaarlijk zou zijn voor specifieke groepen. De klachten komen erop neer dat het radiospotje onjuiste informatie bevat. Inmiddels heeft de voorzitter van de Reclame Code...

Lees meer

Wat zijn de regels voor eerlijke en transparante reclame op TikTok?

20 januari 2021

De korte video-app TikTok is momenteel één van de populairste social media-platforms. Naar verluidt waren in augustus 2020 maandelijks 4,5 miljoen Nederlanders actief op TikTok[1] en bedrijven vinden hun weg naar het social media platform steeds vaker. De Stichting Reclame Code benadrukt het belang van eerlijke en transparante reclame, en dat geldt ook voor reclame...

Lees meer

Nieuwe Mediawet: wat betekent dit voor de Reclamecode Social Media?

1 november 2020

Social media

Op 1 november treedt de nieuwe Mediawet in werking. Deze wet is aangepast vanwege een Europese richtlijn die ook videoplatforms, zoals YouTube, onder de mediaregulering brengt. Door deze aanpassing kan de nieuwe Mediawet ook gevolgen hebben voor Nederlandse videokanalen op social media platforms, bijvoorbeeld als het gaat om het herkenbaar maken van reclame, productplaatsing en...

Lees meer

Nederlandse Reclame Code

Hier vindt u de regels van de Nederlandse Reclame Code en de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep

Nederlandse Reclame Code
Bekijk de NRC