20 januari 2021
De korte video-app TikTok is momenteel één van de populairste social media-platforms. Naar verluidt waren in augustus 2020 maandelijks 4,5 miljoen Nederlanders actief op TikTok[1] en bedrijven vinden hun weg naar het social media platform steeds vaker. De Stichting Reclame Code benadrukt het belang van eerlijke en transparante reclame, en dat geldt ook voor reclame...
18 januari 2021
Onderstaand vindt u een overzicht van de uitspraken van afgelopen weken. Let wel dat de uitspraak pas wordt gepubliceerd nadat de beroepstermijn van 14 dagen is verstreken (en indien er geen beroep is ingesteld). Wilt u direct na publicatie van uitspraken een melding krijgen? Meld u dan aan voor de RSS-uitsprakenfeed. Dit overzicht wordt wekelijks aangevuld...
1 november 2020
Op 1 november treedt de nieuwe Mediawet in werking. Deze wet is aangepast vanwege een Europese richtlijn die ook videoplatforms, zoals YouTube, onder de mediaregulering brengt. Door deze aanpassing kan de nieuwe Mediawet ook gevolgen hebben voor Nederlandse videokanalen op social media platforms, bijvoorbeeld als het gaat om het herkenbaar maken van reclame, productplaatsing en...
28 oktober 2020
De Reclame Code Commissie heeft een groot aantal klachten ontvangen over reclame-uitingen van Gezond Verstand. De klachten gaan over een radiocommercial en een huis-aan-huisfolder waarin reclame wordt gemaakt voor het tijdschrift ‘Gezond Verstand’. Een aantal van deze klachten is reeds in behandeling genomen. Na een proces van hoor en wederhoor zal de (voorzitter van de)...
15 oktober 2020
Donderdag 15 oktober is de Reclamecode voor Alcoholvrij en Alcoholarm Bier (RvAAB) in werking getreden. In de code is o.a. vastgelegd dat reclame voor alcoholvrij en -arm bier niet gericht mag worden op jongeren onder de 18 jaar en dat reclame voor alcoholarm bier niet gericht mag worden op zwangere vrouwen en op actieve verkeersdeelname....
15 oktober 2020
De European Advertising Standards Alliance (EASA), waarvan Stichting Reclame Code lid is, verwelkomt Google als eerste organisatie met een bedrijfslidmaatschap van de Alliance en als partner van het zelfregulerende netwerk voor reclamemakers, media en advertentiebedrijven. De kersverse samenwerking met dit gevestigde en alom erkende zelfregulerende netwerk geeft blijk van het onophoudelijke streven van Google naar...
15 juli 2020
Op 15 juli 2020 treedt de aangepaste Reclamecode Zuigelingenvoeding in werking. Deze code is aangepast zodat deze aansluit bij nieuwe wetgeving voor zuigelingenvoeding die eerder dit jaar in werking is getreden. De wijzigingen hebben met name betrekking op de vermeldingen en claims op verpakkingen van volledige- en opvolgzuigelingenvoeding. Lees de volledige code hier.
2 juni 2020
Vastelastenbond opnieuw de fout in met ‘WOZ-waarde Check’ De reclame waarin Vastelastenbond een ‘WOZ-waarde Check’ aanbiedt, is oneerlijk. Dat heeft de Reclame Code Commissie geoordeeld in haar uitspraak van 14 mei 2020. In de flyer en brief biedt Vastelastenbond een ‘WOZ-waarde Check’ aan, waarin het publiek wordt aangemoedigd om bezwaar te maken tegen de WOZ-aanslag....
29 mei 2020
De Stichting Reclame Code (SRC) presenteert haar Jaarverslag 2019. U kunt de uitgebreide online-versie hier lezen, en hier vindt u een korte grafische samenvatting. Het Nederlandse publiek moet reclame kunnen vertrouwen. Dit is nu, in deze onzekere tijden, en waarin de online reclamemarkt blijft groeien, belangrijker dan ooit. Zelfregulering is hier bij uitstek het instrument...
23 april 2020
Vandaag heeft de eerste virtuele zitting van de Reclame Code Commissie (RCC) plaatsgevonden. De Commissie heeft de klagers en adverteerders gehoord, en onderling overlegd via een videoconference-verbinding. Nu deze eerste zitting succesvol is verlopen, zullen de aankomende zittingen– in ieder geval zolang de huidige Corona-maatregelen van kracht zijn - op deze wijze plaatsvinden. De volgende...
De uitspraken van de (voorzitter van de) Reclame Code Commissie en het College van Beroep vindt u hier.
Hier vindt u de regels van de Nederlandse Reclame Code en de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep