a a a
 

Nieuws

Het laatste nieuws over de Stichting Reclame Code

Recente uitspraken

2 februari 2023

Onderstaand vindt u een overzicht van de uitspraken van afgelopen weken. Let wel dat de uitspraak pas wordt gepubliceerd nadat de beroepstermijn van 14 dagen is verstreken (en indien er geen beroep is ingesteld). Wilt u direct na publicatie van uitspraken een melding krijgen? Meld u dan aan voor de RSS-uitsprakenfeed. Dit overzicht wordt regelmatig aangevuld...

Lees meer

Aangescherpte regels voor verantwoorde duurzaamheidsclaims

1 februari 2023

Vandaag is de Code voor Duurzaamheidsreclame in werking getreden. De code is onderdeel van de Nederlandse Reclame Code, die voorschrijft hoe je op verantwoorde wijze reclame kunt maken. De bond van Adverteerders (bvA) heeft het initiatief genomen tot deze code, die een actualisering betreft van de Milieu Reclame Code. De nieuwe code geldt voor alle...

Lees meer

Wijzigingen NRC per 1 januari 2023

1 januari 2023

De Nederlandse Reclame Code (NRC) is per 1 januari 2023 op enkele onderdelen gewijzigd. Zo is de Reclamecode Cosmetische Producten (RCP) geactualiseerd, en zijn de korte bijzondere reclamecodes a t/m f en onderdeel C: Algemene Aanbevelingen komen te vervallen. Aanpassing Reclamecode Cosmetische Producten (RCP) Deze reclamecode uit 2015 is op verzoek van de Nederlandse Cosmetica...

Lees meer

SRC wint Europese Award voor AI-tool

25 oktober 2022

De Stichting Reclame Code heeft de Platinum Award gewonnen bij de EASA Best Practice Awards. De SRC ontving deze Europese hoofdprijs omdat zij in samenwerking met tech-partner DEUS een tool heeft ontwikkeld die - gebruikmakend van technologie (AI- artificial intelligence) - helpt om proactief online reclame te monitoren. De jury roemde met name het innovatieve...

Lees meer

Reactie op rapport Regulering van reclame voor voedingsmiddelen

24 oktober 2022

De Stichting Reclame Code (SRC) betreurt het dat in het rapport ’Regulering van reclame voor voedingsmiddelen’ conclusies worden getrokken die de werking van de zelfregulering via de SRC in twijfel trekken, zonder dat daarover vooraf het gesprek met de SRC is aangegaan¹. In het rapport, dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau Panteia in opdracht van NGO...

Lees meer

Nieuwe editie Nederlandse Reclame Code-boek

9 augustus 2022

De vierde editie van het Nederlandse Reclame Code-boek nieuwe stijl biedt een totaaloverzicht van de algemene regels en bijzondere reclamecodes, de klachtenprocedure bij de Reclame Code Commissie en de jaarcijfers 2021 van de Stichting Reclame Code (SRC). Exemplaren van het boek zijn voor professionals aan te vragen via communicatie@reclamecode.nl Bekijk de online versie van het...

Lees meer

Uitspraak Rechtbank over reclame-uitingen van BenBits

19 juli 2022

Op 15 juli 2022 heeft de Rechtbank Amsterdam (ECLI:NL:RBAMS:2022:4065) uitspraak gedaan over reclame-uitingen van BenBits. In de reclames worden de producten aangeprezen als ‘natuurlijk’ en ‘plasticvrij’. De rechtbank heeft in kort geding geoordeeld dat BenBits deze reclames voorlopig niet hoeft te staken. De procedure was aangespannen door Perfetti van Melle. Dezelfde partijen hebben eerder een...

Lees meer

Update Reclame Social Media & Influencer Marketing (RSM)

1 juli 2022

Op 1 juli 2022 treedt de aangepaste Reclamecode Social Media & Influencer Marketing (RSM) in werking. Directe aanleiding voor deze wijziging zijn de nieuwe beleidsregels van het Commissariaat voor de Media waarin wordt uitgelegd dat de Mediawet ook geldt voor grote influencers op videoplatforms (zogenaamde “video-uploaders”). Voor de wijziging van de RSM is aansluiting gezocht...

Lees meer

Aanpassing Reclamecode Online Kansspelen (ROK)

30 juni 2022

Vanaf donderdag 30 juni 2022 geldt er een totaalverbod voor het gebruik van rolmodellen in reclame van aanbieders van risicovolle kansspelen. Dit vloeit voort uit een wijziging van de Regeling werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen. Deze wijziging van de regeling van de minister voor Rechtsbescherming brengt ook een noodzakelijke wijziging met zich mee van de...

Lees meer

Nieuwe regels en registratieplicht voor influencers

20 juni 2022

Het Commissariaat voor de Media heeft nieuwe beleidsregels gepubliceerd over reclame, sponsoring en productplaatsing, die vanaf 1 juli 2022 ook gevolgen hebben voor influencermarketing. De beleidsregels maken duidelijk wanneer een influencer onder de Mediawet en het toezicht daarop van het Commissariaat voor de Media valt, en wat dat precies betekent. De Reclamecode Social Media en...

Lees meer

Nederlandse Reclame Code

Hier vindt u de regels van de Nederlandse Reclame Code en de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep

Nederlandse Reclame Code
Bekijk de NRC