a a a
 

Nieuws

Het laatste nieuws over de Stichting Reclame Code

“Waar is Loeki?”

26 augustus 2019

Wanneer is reclame op social media ‘voldoende duidelijk’? Vier beslissingen van de Reclame Code Commissie over YouTube-filmpjes en posts op Facebook en Instagram. Vroeger was duidelijk wanneer “de reclame” begon: Loeki de Leeuw speelde een deuntje, er kwam reclame en aan het einde sloot Loeki het reclameblok weer af. Duidelijk en overzichtelijk. Met de komst...

Lees meer

Vakantie!

11 juli 2019

Het is weer zomervakantie. Misschien brengt u de vrije dagen gewoon in Nederland door, of gaat u naar een adres waar u al eens eerder bent geweest. Vaak is dat niet zo, en dan bent u afhankelijk van plaatjes en beschrijvingen op internet. En dan kan je nog wel eens voor verrassingen komen te staan....

Lees meer

Adviestool Reclamecode Social Media & Influencer Marketing

14 juni 2019

Ook voor social media en influencer marketing geldt dat altijd duidelijk moet zijn dat sprake is van reclame. Dit staat in de vernieuwde Reclamecode Social Media & Influencer Marketing. Maar hóe maak je dit nu precies duidelijk? Om content creators, influencers en adverteerders op weg te helpen, hebben we een adviestool ontwikkeld zodat je in maximaal...

Lees meer

Hup meiden!

13 juni 2019

Met het WK vrouwenvoetbal gaat het bij sommigen toch weer kriebelen: hangen we alleen oranje slingers op of gaan we helemaal los en schilderen we de gevel van ons huis oranje? Wie weet geeft een aanbod als “korting op alle verf” daartoe wel het laatste zetje. Korting op alles  ≠ korting op ALLES Korting op...

Lees meer

Nederlandse Reclame Code-boek vernieuwd

22 mei 2019

Het Nederlandse Reclame Code-boek is uit! De eerste editie biedt een totaaloverzicht van de algemene regels en bijzondere reclamecodes, de klachtenprocedure bij de Reclame Code Commissie en de jaarcijfers 2018 van de Stichting Reclame Code (SRC). SRC-directeur Otto van der Harst heeft het eerste exemplaar op 21 mei uitgereikt aan SRC-voorzitter Dick Molman en Hans...

Lees meer

Reclamecode Social Media & Influencer Marketing vernieuwd

15 mei 2019

Social media

Geactualiseerde toelichting biedt praktische tips voor transparante reclame via social media platforms De Stichting Reclame Code (SRC) heeft de update van de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing gepubliceerd. In de aangepaste code staan praktische voorbeelden zodat zowel merk als influencer weet hoe samen reclame gemaakt kan worden op een transparante en betrouwbare manier. Ook...

Lees meer

Stichting Reclame Code in de media

30 maart 2019

De Stichting Reclame Code en de uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep zijn regelmatig in het nieuws. Op deze pagina een selectie van enkele berichten en interviews die onlangs in de media zijn verschenen. 19 juni 2019 Foodwatch- Succes tegen misleiding! AH Jumbo e.a. passen hun misleidende vanillevla aan Bekijk het...

Lees meer

Nieuwe en gewijzigde reclamecodes per 1 februari 2019

1 februari 2019

Per 1 februari 2019 maakt de Code Aanprijzing Gezondheidsproducten (CAG) deel uit van de Nederlandse Reclame Code. Daarmee samenhangend zijn er enkele wijzigingen doorgevoerd in de Code Publieksreclame Geneesmiddelen (CPG) en de Code Medische Hulpmiddelen (CMH). Ook is er een wijziging opgenomen in de Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RVV) die reclame gericht op kinderen nader inperkt...

Lees meer

Technische problemen klachtenformulier

17 januari 2019

Afgelopen week waren er technische problemen met het klachtenformulier op deze website. Dit is nu opgelost. Het is weer mogelijk om online een klacht in te dienen. Helaas hebben wij niet alle klachten van afgelopen dagen (van 9 tot 16 januari) in goede orde ontvangen. Mocht u in deze periode een klacht hebben ingediend, maar...

Lees meer

EASA publiceert ‘European Trends in Advertising Self-Regulation & Cross-Border Complaints’

26 november 2018

De Europese koepelorganisatie EASA (The European Advertising Standards Alliance) heeft het jaarlijks rapport gepubliceerd met daarin de verzamelde statistieken van alle Europese zusterorganisaties, waaronder de Stichting Reclame Code (SRC). In ''European Trends in Advertising Self-Regulation & Cross-Border Complaints' staan onder meer analyses over de klachtenafhandeling, aanvragen van copy-advies en wordt melding gedaan van het aantal 'cross-border...

Lees meer

Nederlandse Reclame Code

Hier vindt u de regels van de Nederlandse Reclame Code en de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep

Nederlandse Reclame Code
Bekijk de NRC