13 februari 2023
De Reclame Code Commissie heeft een flink aantal klachten ontvangen over de radioreclame van Gendertwijfel. Op dit moment worden alle klachten individueel bekeken en wordt bepaald welke klachten in behandeling worden genomen. Na hoor en wederhoor zal de (voorzitter van de) Reclame Code Commissie de klachten beoordelen. De uitspraak volgt later en wordt gepubliceerd op...
1 februari 2023
Vandaag is de Code voor Duurzaamheidsreclame in werking getreden. De code is onderdeel van de Nederlandse Reclame Code, die voorschrijft hoe je op verantwoorde wijze reclame kunt maken. De bond van Adverteerders (bvA) heeft het initiatief genomen tot deze code, die een actualisering betreft van de Milieu Reclame Code. De nieuwe code geldt voor alle...
1 januari 2023
De Nederlandse Reclame Code (NRC) is per 1 januari 2023 op enkele onderdelen gewijzigd. Zo is de Reclamecode Cosmetische Producten (RCP) geactualiseerd, en zijn de korte bijzondere reclamecodes a t/m f en onderdeel C: Algemene Aanbevelingen komen te vervallen. Aanpassing Reclamecode Cosmetische Producten (RCP) Deze reclamecode uit 2015 is op verzoek van de Nederlandse Cosmetica...
25 oktober 2022
De Stichting Reclame Code heeft de Platinum Award gewonnen bij de EASA Best Practice Awards. De SRC ontving deze Europese hoofdprijs omdat zij in samenwerking met tech-partner DEUS een tool heeft ontwikkeld die - gebruikmakend van technologie (AI- artificial intelligence) - helpt om proactief online reclame te monitoren. De jury roemde met name het innovatieve...
24 oktober 2022
De Stichting Reclame Code (SRC) betreurt het dat in het rapport ’Regulering van reclame voor voedingsmiddelen’ conclusies worden getrokken die de werking van de zelfregulering via de SRC in twijfel trekken, zonder dat daarover vooraf het gesprek met de SRC is aangegaan¹. In het rapport, dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau Panteia in opdracht van NGO...
9 augustus 2022
De vijfde editie van het Nederlandse Reclame Code-boek nieuwe stijl biedt een totaaloverzicht van de algemene regels en bijzondere reclamecodes, de klachtenprocedure bij de Reclame Code Commissie en de jaarcijfers 2022 van de Stichting Reclame Code (SRC). Exemplaren van het boek zijn voor professionals aan te vragen via communicatie@reclamecode.nl Bekijk de online versie van het...
19 juli 2022
Op 15 juli 2022 heeft de Rechtbank Amsterdam (ECLI:NL:RBAMS:2022:4065) uitspraak gedaan over reclame-uitingen van BenBits. In de reclames worden de producten aangeprezen als ‘natuurlijk’ en ‘plasticvrij’. De rechtbank heeft in kort geding geoordeeld dat BenBits deze reclames voorlopig niet hoeft te staken. De procedure was aangespannen door Perfetti van Melle. Dezelfde partijen hebben eerder een...
1 juli 2022
Op 1 juli 2022 treedt de aangepaste Reclamecode Social Media & Influencer Marketing (RSM) in werking. Directe aanleiding voor deze wijziging zijn de nieuwe beleidsregels van het Commissariaat voor de Media waarin wordt uitgelegd dat de Mediawet ook geldt voor grote influencers op videoplatforms (zogenaamde “video-uploaders”). Voor de wijziging van de RSM is aansluiting gezocht...
30 juni 2022
Vanaf donderdag 30 juni 2022 geldt er een totaalverbod voor het gebruik van rolmodellen in reclame van aanbieders van risicovolle kansspelen. Dit vloeit voort uit een wijziging van de Regeling werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen. Deze wijziging van de regeling van de minister voor Rechtsbescherming brengt ook een noodzakelijke wijziging met zich mee van de...
20 juni 2022
Het Commissariaat voor de Media heeft nieuwe beleidsregels gepubliceerd over reclame, sponsoring en productplaatsing, die vanaf 1 juli 2022 ook gevolgen hebben voor influencermarketing. De beleidsregels maken duidelijk wanneer een influencer onder de Mediawet en het toezicht daarop van het Commissariaat voor de Media valt, en wat dat precies betekent. De Reclamecode Social Media en...
De uitspraken van de (voorzitter van de) Reclame Code Commissie en het College van Beroep vindt u hier.
Hier vindt u de regels van de Nederlandse Reclame Code en de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep.