1 juli 2022
Op 1 juli 2022 treedt de aangepaste Reclamecode Social Media & Influencer Marketing (RSM) in werking. Directe aanleiding voor deze wijziging zijn de nieuwe beleidsregels van het Commissariaat voor de Media waarin wordt uitgelegd dat de Mediawet ook geldt voor grote influencers op videoplatforms (zogenaamde “video-uploaders”). Voor de wijziging van de RSM is aansluiting gezocht...
30 juni 2022
Vanaf donderdag 30 juni 2022 geldt er een totaalverbod voor het gebruik van rolmodellen in reclame van aanbieders van risicovolle kansspelen. Dit vloeit voort uit een wijziging van de Regeling werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen. Deze wijziging van de regeling van de minister voor Rechtsbescherming brengt ook een noodzakelijke wijziging met zich mee van de...
20 juni 2022
Het Commissariaat voor de Media heeft nieuwe beleidsregels gepubliceerd over reclame, sponsoring en productplaatsing, die vanaf 1 juli 2022 ook gevolgen hebben voor influencermarketing. De beleidsregels maken duidelijk wanneer een influencer onder de Mediawet en het toezicht daarop van het Commissariaat voor de Media valt, en wat dat precies betekent. De Reclamecode Social Media en...
28 mei 2022
Op 28 mei 2022 zijn artikel 8 en bijlage 1 van het algemeen deel van de Nederlandse Reclame Code (NRC) gewijzigd. Deze wijziging vloeit voort uit de omzetting van de Europese richtlijn modernisering consumentenbescherming in Nederlandse wet- en regelgeving. In artikel 8 NRC is geregeld wanneer reclame als misleidend kan worden beoordeeld. In bijlage 1...
23 mei 2022
De Stichting Reclame Code (SRC) presenteert haar Jaarverslag 2021. U kunt de online-versie hier lezen. Hier vindt u een grafische samenvatting van het jaarverslag 2021. De consument weet de weg naar de Reclame Code Commissie (RCC) vaker dan ooit te vinden. De Stichting Reclame Code heeft in 2021 een recordaantal van 6.157 klachten en meldingen ontvangen....
11 mei 2022
EASA, de Europese koepelorganisatie waar ook de Stichting Reclame Code vanaf het begin af aan lid van is, werd in mei 1992 opgericht met 15 leden uit 13 landen. EASA bevordert reclame door middel van effectieve zelfregulering, waarbij rekening wordt gehouden met nationale verschillen in de commerciële en juridische praktijken. Inmiddels bestaat EASA uit een...
28 maart 2022
Persbericht Amsterdam, 28 maart 2022 Jacques Kuyf voorzitter; Ton Schoonderbeek en Talmon Kochheim treden toe. Per 1 april 2022 benoemt het bestuur van de Stichting Reclame Code (SRC) nieuwe bestuursleden; Jacques Kuyf (o.a. voormalig directeur van FHV/BBDO en de FD Mediagroep) wordt de nieuwe voorzitter. Hij bekleedde de afgelopen vier jaar de bestuursfunctie als vertegenwoordiger...
15 december 2021
Op woensdag 15 december treedt de Reclamecode voor Online Kansspelen (ROK) in werking. Deze reclamecode is een initiatief van de Vergunde Nederlandse Online Kansspelaanbieders (VNLOK), onderschreven door de Nederlandse Online Gambling Associatie (NOGA). De volledige code staat hier.
9 november 2021
De Reclame Code Commissie heeft een groot aantal klachten ontvangen over een reclamecampagne met de naam “Week van het Leven”, afkomstig van Stichting Platform Zorg voor Leven. Dit is een samenwerkingsverband tussen verschillende pro-life organisaties en christelijke partijen. De klachten gaan over verschillende reclame-uitingen op tv, radio en YouTube. De reclame-uitingen vragen aandacht voor de...
29 september 2021
De reclame waarmee Koopjedeal.nl op haar website een poloshirt aanprijst, is misleidend. Dat heeft de Reclame Code Commissie geoordeeld in haar uitspraak van 14 september 2021. In de reclame werd een shirt aangeboden voor € 19,99, met daarnaast een doorgehaalde adviesprijs van € 79,99. Die adviesprijs was onjuist. In een andere uiting van koopjedeal.nl waarbij...
De uitspraken van de (voorzitter van de) Reclame Code Commissie en het College van Beroep vindt u hier.
Hier vindt u de regels van de Nederlandse Reclame Code en de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep