a a a
 

Nieuws

Het laatste nieuws over de Stichting Reclame Code

Update Code voor Fieldmarketing

1 augustus 2023

Per 1 augustus 2023 is de Code voor Fieldmarketing (CFM) geactualiseerd. Deze code maakt sinds 1 januari 2016 onderdeel uit van de Nederlandse Reclame Code. De veranderingen gaan onder meer over intermediairs, ketenverantwoordelijkheid, herkenbaarheid van wervers en werftijden. Zie voor meer informatie de website van de DDMA, de initiator van deze code.

Lees meer

Wijzigingen Reclamecode Online Kansspelen en Nederlandse Reclame Code

1 juli 2023

Per 1 juli 2023 zijn de volgende codewijzigingen doorgevoerd:   Update Reclamecode Online Kansspelen De Reclamecode Online Kansspelen (ROK) is gewijzigd naar aanleiding van de inwerkingtreding van het Besluit ongerichte reclame kansspelen op afstand. Op grond van deze maatregel is reclame voor online kansspelen vanaf 1 juli 2023 nog maar zeer beperkt toegestaan. Zo is...

Lees meer

ALERT: Coolblue maakt misleidende reclame met absolute bezorgclaim

25 mei 2023

De bezorgclaim “Voor 23.59 uur besteld, morgen gratis bezorgd”, waarmee Coolblue op haar website adverteert, is te absoluut. Dat heeft de Reclame Code Commissie geoordeeld in haar uitspraak van 4 mei 2023. Coolblue kan (gratis) bezorging de volgende dag niet altijd nakomen. Uitzonderingen op de beloofde levertijd kunnen zich voordoen door bijvoorbeeld overmacht of een...

Lees meer

Weer meer dan 4.000 klachten over reclame ontvangen in 2022

23 mei 2023

Uit het jaarverslag 2022 van de Stichting Reclame Code (SRC) blijkt dat zelfregulering consumenten en organisaties een effectieve weg biedt om misleidende reclame aan te pakken. De SRC, die de klachtenprocedure bij de onafhankelijke Reclame Code Commissie faciliteert, heeft in 2022 bijna 4.200 klachten en meldingen ontvangen. Deze hebben tot 452 inhoudelijke beslissingen geleid. Daarbij...

Lees meer

Internationale innovatieprijs voor SRC

15 mei 2023

De Stichting Reclame Code (SRC) heeft de ICAS Innovation Award gewonnen voor het project ‘Pro-active monitoring for all’. Dit project is gericht op de ontwikkeling van een A.I.-tool die kan worden gebruikt door zelfreguleringsorganisaties over de hele wereld om online en influencer marketing effectief te monitoren en meer online transparantie te waarborgen, en is op...

Lees meer

ALERT Reclame van FOYLab voor novel food NMN verboden

11 april 2023

Op de website www.foylab.nl wordt reclame gemaakt voor het product “NMN Kuur”. Er staat dat dagelijkse inname zorgt voor reparatie van de enzymen in je cellen, met als effect onder meer: verlaging van het aantal ontstekingen in je lichaam en verbetering van je hartfunctie en van de status van Alzheimerpatiënten. Naar aanleiding van een klacht...

Lees meer

Verlenging geldigheid Reclamecode Online Kansspelen (ROK)

28 februari 2023

Het bestuur van de Stichting Reclame Code heeft de geldigheidsduur van de Reclamecode Online Kansspelen, in afwachting van een uitgebreide evaluatie van de code en de te verwachten overheidsmaatregelen tegen ongerichte reclame voor online kansspelen, verlengd tot 1 juni 2023. Of zoveel eerder als de nieuwe maatregelen van kracht zijn en de code hierop is...

Lees meer

ALERT Koopjedeal maakte misleidende reclame met “personeelsactie”

16 februari 2023

Koopjedeal maakte misleidende reclame met “personeelsactie” Klanten van Koopjedeal ontvingen een e-mail over een “speciale Black Friday personeels-actie” met kortingen tot 95%. Volgens Koopjedeal was er sprake van een fout in het mailsysteem, waardoor de e-mail niet alleen naar de personeelsleden was gestuurd, maar naar het hele mailbestand. De klanten mochten echter ook gebruik maken...

Lees meer

Klachten over radioreclame Gendertwijfel

13 februari 2023

De Reclame Code Commissie heeft een flink aantal klachten ontvangen over de radioreclame van Gendertwijfel. Op dit moment worden alle klachten individueel bekeken en wordt bepaald welke klachten in behandeling worden genomen. Na hoor en wederhoor zal de (voorzitter van de) Reclame Code Commissie de klachten beoordelen. De uitspraak volgt later en wordt gepubliceerd op...

Lees meer

Aangescherpte regels voor verantwoorde duurzaamheidsclaims

1 februari 2023

Vandaag is de Code voor Duurzaamheidsreclame in werking getreden. De code is onderdeel van de Nederlandse Reclame Code, die voorschrijft hoe je op verantwoorde wijze reclame kunt maken. De bond van Adverteerders (bvA) heeft het initiatief genomen tot deze code, die een actualisering betreft van de Milieu Reclame Code. De nieuwe code geldt voor alle...

Lees meer

Nederlandse Reclame Code

Hier vindt u de regels van de Nederlandse Reclame Code en de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep.

Nederlandse Reclame Code
Bekijk de NRC