a a a
 

Nieuws

Het laatste nieuws over de Stichting Reclame Code

Adviestool Reclamecode Social Media & Influencer Marketing

14 juni 2019

Ook voor social media en influencer marketing geldt dat altijd duidelijk moet zijn dat sprake is van reclame. Dit staat in de vernieuwde Reclamecode Social Media & Influencer Marketing. Maar hóe maak je dit nu precies duidelijk? Om content creators, influencers en adverteerders op weg te helpen, hebben we een adviestool ontwikkeld zodat je in maximaal...

Lees meer

Hup meiden!

13 juni 2019

Met het WK vrouwenvoetbal gaat het bij sommigen toch weer kriebelen: hangen we alleen oranje slingers op of gaan we helemaal los en schilderen we de gevel van ons huis oranje? Wie weet geeft een aanbod als “korting op alle verf” daartoe wel het laatste zetje. Korting op alles  ≠ korting op ALLES Korting op...

Lees meer

Jaarverslag 2018: meeste uitspraken Reclame Code Commissie gaan over online reclame

23 mei 2019

De Stichting Reclame Code (SRC) presenteert haar Jaarverslag 2018. U kunt de online-versie lezen op www.reclamecode.nl/jaarverslag. De Reclame Code Commissie (RCC) heeft in 2018 voor het eerst de meeste beslissingen genomen over reclame via digitale marketingcommunicatie. In 2017 gingen de uitspraken nog in de meeste gevallen over tv-commercials. Consumenten weten de weg naar de SRC...

Lees meer

Nederlandse Reclame Code-boek vernieuwd

22 mei 2019

Het Nederlandse Reclame Code-boek is uit! De eerste editie biedt een totaaloverzicht van de algemene regels en bijzondere reclamecodes, de klachtenprocedure bij de Reclame Code Commissie en de jaarcijfers 2018 van de Stichting Reclame Code (SRC). SRC-directeur Otto van der Harst heeft het eerste exemplaar op 21 mei uitgereikt aan SRC-voorzitter Dick Molman en Hans...

Lees meer

Reclamecode Social Media & Influencer Marketing vernieuwd

15 mei 2019

Social media

Geactualiseerde toelichting biedt praktische tips voor transparante reclame via social media platforms De Stichting Reclame Code (SRC) heeft de update van de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing gepubliceerd. In de aangepaste code staan praktische voorbeelden zodat zowel merk als influencer weet hoe samen reclame gemaakt kan worden op een transparante en betrouwbare manier. Ook...

Lees meer

Stichting Reclame Code in de media

30 maart 2019

De Stichting Reclame Code en de uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep zijn regelmatig in het nieuws. Op deze pagina een selectie van enkele berichten en interviews die onlangs in de media zijn verschenen. 19 juni 2019 Foodwatch- Succes tegen misleiding! AH Jumbo e.a. passen hun misleidende vanillevla aan Bekijk het...

Lees meer

Nieuwe en gewijzigde reclamecodes per 1 februari 2019

1 februari 2019

Per 1 februari 2019 maakt de Code Aanprijzing Gezondheidsproducten (CAG) deel uit van de Nederlandse Reclame Code. Daarmee samenhangend zijn er enkele wijzigingen doorgevoerd in de Code Publieksreclame Geneesmiddelen (CPG) en de Code Medische Hulpmiddelen (CMH). Ook is er een wijziging opgenomen in de Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RVV) die reclame gericht op kinderen nader inperkt...

Lees meer

Technische problemen klachtenformulier

17 januari 2019

Afgelopen week waren er technische problemen met het klachtenformulier op deze website. Dit is nu opgelost. Het is weer mogelijk om online een klacht in te dienen. Helaas hebben wij niet alle klachten van afgelopen dagen (van 9 tot 16 januari) in goede orde ontvangen. Mocht u in deze periode een klacht hebben ingediend, maar...

Lees meer

EASA publiceert ‘European Trends in Advertising Self-Regulation & Cross-Border Complaints’

26 november 2018

De Europese koepelorganisatie EASA (The European Advertising Standards Alliance) heeft het jaarlijks rapport gepubliceerd met daarin de verzamelde statistieken van alle Europese zusterorganisaties, waaronder de Stichting Reclame Code (SRC). In ''European Trends in Advertising Self-Regulation & Cross-Border Complaints' staan onder meer analyses over de klachtenafhandeling, aanvragen van copy-advies en wordt melding gedaan van het aantal 'cross-border...

Lees meer

Bijeenkomst SRC ter ere van afscheid Prisca Ancion-Kors en welkom van Otto van der Harst

15 november 2018

Donderdagmiddag is in het gezelschap van collega's, bestuur en relaties afscheid genomen van Prisca Ancion-Kors als directeur van de Stichting Reclame Code. Otto van der Harst is gepresenteerd als nieuwe directeur. Prisca Ancion-Kors blikte terug op 29 jaar zelfregulering in reclame. Een periode waarin zij de SRC heeft gemaakt tot wat het nu is; dé...

Lees meer

Nederlandse Reclame Code

Hier vindt u de regels van de Nederlandse Reclame Code en de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep

Nederlandse Reclame Code
Bekijk de NRC