a a a
 

Nieuws

Het laatste nieuws over de Stichting Reclame Code

Klachten over folders van politieke partijen

15 maart 2021

Heeft u een NEE/NEE- of NEE/JA-sticker op uw brievenbus en ontvangt u toch reclame? Dan moet u daar éérst een klacht over indienen bij de afzender, en pas als die niet, niet tijdig of onbevredigend reageert, kunt u een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie. Dit geldt ook voor de ongewenste ontvangst van folders...

Lees meer

ALERT! Dekbed Discounter opnieuw de fout in met ontbrekende voorwaarde in reclame

1 maart 2021

De reclame waarin Dekbed Discounter bij een bestelling een gratis beddengoedpakket aanbiedt, is oneerlijk. Dat heeft de Reclame Code Commissie geoordeeld in haar uitspraak van 10 februari 2021. Dekbed Discounter zegt op haar website dat men bij een bestelling een “Gratis beddengoedpakket t.w.v. € 179,99” krijgt. Omdat niet duidelijk wordt gemaakt dan men het gratis...

Lees meer

Klachten tegen radiospotje van Forum voor Democratie

9 februari 2021

In een korte tijd zijn veel klachten ingediend tegen een radiospotje van Forum voor Democratie. Daarin wordt gezegd dat moet worden overgegaan tot een meer gerichte coronabescherming, omdat corona "vooral" gevaarlijk zou zijn voor specifieke groepen. De klachten komen erop neer dat het radiospotje onjuiste informatie bevat. Inmiddels heeft de voorzitter van de Reclame Code...

Lees meer

Wat zijn de regels voor eerlijke en transparante reclame op TikTok?

20 januari 2021

De korte video-app TikTok is momenteel één van de populairste social media-platforms. Naar verluidt waren in augustus 2020 maandelijks 4,5 miljoen Nederlanders actief op TikTok[1] en bedrijven vinden hun weg naar het social media platform steeds vaker. De Stichting Reclame Code benadrukt het belang van eerlijke en transparante reclame, en dat geldt ook voor reclame...

Lees meer

Nieuwe Mediawet: wat betekent dit voor de Reclamecode Social Media?

1 november 2020

Social media

Op 1 november treedt de nieuwe Mediawet in werking. Deze wet is aangepast vanwege een Europese richtlijn die ook videoplatforms, zoals YouTube, onder de mediaregulering brengt. Door deze aanpassing kan de nieuwe Mediawet ook gevolgen hebben voor Nederlandse videokanalen op social media platforms, bijvoorbeeld als het gaat om het herkenbaar maken van reclame, productplaatsing en...

Lees meer

Klachten over reclame Gezond Verstand

28 oktober 2020

De Reclame Code Commissie heeft een groot aantal klachten ontvangen over reclame-uitingen van Gezond Verstand. De klachten gaan over een radiocommercial en een huis-aan-huisfolder waarin reclame wordt gemaakt voor het tijdschrift ‘Gezond Verstand’.  Een aantal van deze klachten is reeds in behandeling genomen. Na een proces van hoor en wederhoor zal de (voorzitter van de)...

Lees meer

Nieuwe Reclamecode voor Alcoholvrij en Alcoholarm Bier

15 oktober 2020

Donderdag 15 oktober is de Reclamecode voor Alcoholvrij en Alcoholarm Bier (RvAAB) in werking getreden. In de code is o.a. vastgelegd dat reclame voor alcoholvrij en -arm bier niet gericht mag worden op jongeren onder de 18 jaar en dat reclame voor alcoholarm bier niet gericht mag worden op zwangere vrouwen en op actieve verkeersdeelname....

Lees meer

Google nieuw lid van EASA

15 oktober 2020

De European Advertising Standards Alliance (EASA), waarvan Stichting Reclame Code lid is, verwelkomt Google als eerste organisatie met een bedrijfslidmaatschap van de Alliance en als partner van het zelfregulerende netwerk voor reclamemakers, media en advertentiebedrijven. De kersverse samenwerking met dit gevestigde en alom erkende zelfregulerende netwerk geeft blijk van het onophoudelijke streven van Google naar...

Lees meer

Reclamecode Zuigelingenvoeding aangepast

15 juli 2020

Op 15 juli 2020 treedt de aangepaste Reclamecode Zuigelingenvoeding in werking. Deze code is aangepast zodat deze aansluit bij nieuwe wetgeving voor zuigelingenvoeding die eerder dit jaar in werking is getreden. De wijzigingen hebben met name betrekking op de vermeldingen en claims op verpakkingen van volledige- en opvolgzuigelingenvoeding. Lees de volledige code hier.

Lees meer

ALERT: Vastelastenbond

2 juni 2020

Vastelastenbond opnieuw de fout in met ‘WOZ-waarde Check’ De reclame waarin Vastelastenbond een ‘WOZ-waarde Check’ aanbiedt, is oneerlijk. Dat heeft de Reclame Code Commissie geoordeeld in haar uitspraak van 14 mei 2020. In de flyer en brief biedt Vastelastenbond een ‘WOZ-waarde Check’ aan, waarin het publiek wordt aangemoedigd om bezwaar te maken tegen de WOZ-aanslag....

Lees meer

Nederlandse Reclame Code

Hier vindt u de regels van de Nederlandse Reclame Code en de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep

Nederlandse Reclame Code
Bekijk de NRC