a a a
 

Nieuws

Het laatste nieuws over de Stichting Reclame Code

Nieuwe Reclamecode voor Alcoholvrij en Alcoholarm Bier

15 oktober 2020

Donderdag 15 oktober is de Reclamecode voor Alcoholvrij en Alcoholarm Bier (RvAAB) in werking getreden. In de code is o.a. vastgelegd dat reclame voor alcoholvrij en -arm bier niet gericht mag worden op jongeren onder de 18 jaar en dat reclame voor alcoholarm bier niet gericht mag worden op zwangere vrouwen en op actieve verkeersdeelname....

Lees meer

Google nieuw lid van EASA

15 oktober 2020

De European Advertising Standards Alliance (EASA), waarvan Stichting Reclame Code lid is, verwelkomt Google als eerste organisatie met een bedrijfslidmaatschap van de Alliance en als partner van het zelfregulerende netwerk voor reclamemakers, media en advertentiebedrijven. De kersverse samenwerking met dit gevestigde en alom erkende zelfregulerende netwerk geeft blijk van het onophoudelijke streven van Google naar...

Lees meer

Reclamecode Zuigelingenvoeding aangepast

15 juli 2020

Op 15 juli 2020 treedt de aangepaste Reclamecode Zuigelingenvoeding in werking. Deze code is aangepast zodat deze aansluit bij nieuwe wetgeving voor zuigelingenvoeding die eerder dit jaar in werking is getreden. De wijzigingen hebben met name betrekking op de vermeldingen en claims op verpakkingen van volledige- en opvolgzuigelingenvoeding. Lees de volledige code hier.

Lees meer

ALERT: Vastelastenbond

2 juni 2020

Vastelastenbond opnieuw de fout in met ‘WOZ-waarde Check’ De reclame waarin Vastelastenbond een ‘WOZ-waarde Check’ aanbiedt, is oneerlijk. Dat heeft de Reclame Code Commissie geoordeeld in haar uitspraak van 14 mei 2020. In de flyer en brief biedt Vastelastenbond een ‘WOZ-waarde Check’ aan, waarin het publiek wordt aangemoedigd om bezwaar te maken tegen de WOZ-aanslag....

Lees meer

Jaarverslag 2019: recordaantal klachten en meldingen

29 mei 2020

De Stichting Reclame Code (SRC) presenteert haar Jaarverslag 2019. U kunt de uitgebreide online-versie hier lezen, en hier vindt u een korte grafische samenvatting.  Het Nederlandse publiek moet reclame kunnen vertrouwen. Dit is nu, in deze onzekere tijden, en waarin de online reclamemarkt blijft groeien, belangrijker dan ooit. Zelfregulering is hier bij uitstek het instrument...

Lees meer

Eerste virtuele zitting RCC

23 april 2020

Vandaag heeft de eerste virtuele zitting van de Reclame Code Commissie (RCC) plaatsgevonden. De Commissie heeft de klagers en adverteerders gehoord, en onderling overlegd via een videoconference-verbinding. Nu deze eerste zitting succesvol is verlopen, zullen de aankomende zittingen– in ieder geval zolang de huidige Corona-maatregelen van kracht zijn - op deze wijze plaatsvinden. De volgende...

Lees meer

Verantwoorde reclame in Corona-tijd

3 april 2020

De Stichting Reclame Code (SRC) roept op tot extra aandacht voor het belang van verantwoorde reclame; juist in deze tijd van de Corona-crisis. De internationale koepelorganisaties voor zelfregulering van reclame (ICAS en EASA), waar de SRC ook toe behoort, hebben hierover een gezamenlijk statement opgesteld. Zij waarschuwen voor reclame-uitingen die de volksgezondheid ondermijnen of misbruik...

Lees meer

SRC Nieuwsupdate

1 april 2020

Vanwege de maatregelen rond het Corona-virus werkt ook de Stichting Reclame Code zoveel mogelijk vanuit huis. De afhandeling van de klachten gaat gewoon door. De duur van de behandeling zal in sommige gevallen echter wat langer zijn dan normaal. Ook zullen wij niet alle klachten in behandeling kunnen nemen. Wij hopen op uw begrip en...

Lees meer

Gevolgen Corona-maatregelen

30 maart 2020

Vanwege de maatregelen rond het Corona-virus kunnen wij niet alle klachten in behandeling nemen. Tevens zijn de geplande zittingen van de Reclame Code Commissie (9 april) en het College van Beroep (21 april) tot nader order uitgesteld. Wij hopen op uw begrip. Voor vragen zijn wij per e-mail bereikbaar: Algemene informatie: info@reclamecode.nl Compliance: compliance@reclamecode.nl Pers,...

Lees meer

Herziene Code Telemarketing

1 maart 2020

Op 1 maart 2020 is de herziene Code Telemarketing in werking getreden. De belangrijkste wijzigingen zijn: je mag alleen bellen met een herkenbaar nummer ook intermediairs vallen onder de code het recht van verzet wordt vereenvoudigd (inkorting IVR-tekst) en na afloop van een lopende overeenkomst, donateurschap of laatste afname van een product gaat vanaf 1...

Lees meer

Nederlandse Reclame Code

Hier vindt u de regels van de Nederlandse Reclame Code en de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep

Nederlandse Reclame Code
Bekijk de NRC