2 januari 2024
Onderstaand vindt u een overzicht van de uitspraken van afgelopen weken. Let wel dat de uitspraak pas wordt gepubliceerd nadat de beroepstermijn van 14 dagen is verstreken (en indien er geen beroep is ingesteld). Wilt u direct na publicatie van uitspraken een melding krijgen? Meld u dan aan voor de RSS-uitsprakenfeed. Dit overzicht wordt regelmatig aangevuld...
26 oktober 2023
De wereld verandert in rap tempo, net als onze manier van communiceren. Met de dag zijn er meer content creators en stijgt het aandeel reclame in online kanalen. Grip krijgen op influencer marketing is een gedeelde wens op zoek naar meer vertrouwen. Online transparantie is daarmee de talk of all towns. Daarom zijn door de...
7 augustus 2023
Naar aanleiding van herhaaldelijke klachten blijkt dat Stichting We Run the City nog steeds nog steeds flyers in brievenbussen met een NEE/NEE-sticker deponeert. In de laatste uitspraak ging het om een ongewenste flyer van HardlopenUtrecht.nl dat onderdeel is van Stichting We Run The City. Hierdoor handelt Stichting We Run The City in strijd met artikel...
1 augustus 2023
Per 1 augustus 2023 is de Code voor Fieldmarketing (CFM) geactualiseerd. Deze code maakt sinds 1 januari 2016 onderdeel uit van de Nederlandse Reclame Code. De veranderingen gaan onder meer over intermediairs, ketenverantwoordelijkheid, herkenbaarheid van wervers en werftijden. Zie voor meer informatie de website van de DDMA, de initiator van deze code.
1 juli 2023
Per 1 juli 2023 zijn de volgende codewijzigingen doorgevoerd: Update Reclamecode Online Kansspelen De Reclamecode Online Kansspelen (ROK) is gewijzigd naar aanleiding van de inwerkingtreding van het Besluit ongerichte reclame kansspelen op afstand. Op grond van deze maatregel is reclame voor online kansspelen vanaf 1 juli 2023 nog maar zeer beperkt toegestaan. Zo is...
25 mei 2023
De bezorgclaim “Voor 23.59 uur besteld, morgen gratis bezorgd”, waarmee Coolblue op haar website adverteert, is te absoluut. Dat heeft de Reclame Code Commissie geoordeeld in haar uitspraak van 4 mei 2023. Coolblue kan (gratis) bezorging de volgende dag niet altijd nakomen. Uitzonderingen op de beloofde levertijd kunnen zich voordoen door bijvoorbeeld overmacht of een...
23 mei 2023
Uit het jaarverslag 2022 van de Stichting Reclame Code (SRC) blijkt dat zelfregulering consumenten en organisaties een effectieve weg biedt om misleidende reclame aan te pakken. De SRC, die de klachtenprocedure bij de onafhankelijke Reclame Code Commissie faciliteert, heeft in 2022 bijna 4.200 klachten en meldingen ontvangen. Deze hebben tot 452 inhoudelijke beslissingen geleid. Daarbij...
15 mei 2023
De Stichting Reclame Code (SRC) heeft de ICAS Innovation Award gewonnen voor het project ‘Pro-active monitoring for all’. Dit project is gericht op de ontwikkeling van een A.I.-tool die kan worden gebruikt door zelfreguleringsorganisaties over de hele wereld om online en influencer marketing effectief te monitoren en meer online transparantie te waarborgen, en is op...
11 april 2023
Op de website www.foylab.nl wordt reclame gemaakt voor het product “NMN Kuur”. Er staat dat dagelijkse inname zorgt voor reparatie van de enzymen in je cellen, met als effect onder meer: verlaging van het aantal ontstekingen in je lichaam en verbetering van je hartfunctie en van de status van Alzheimerpatiënten. Naar aanleiding van een klacht...
28 februari 2023
Het bestuur van de Stichting Reclame Code heeft de geldigheidsduur van de Reclamecode Online Kansspelen, in afwachting van een uitgebreide evaluatie van de code en de te verwachten overheidsmaatregelen tegen ongerichte reclame voor online kansspelen, verlengd tot 1 juni 2023. Of zoveel eerder als de nieuwe maatregelen van kracht zijn en de code hierop is...
De uitspraken van de (voorzitter van de) Reclame Code Commissie en het College van Beroep vindt u hier.
Hier vindt u de regels van de Nederlandse Reclame Code en de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep.